ti guarda dal Grande Inquisitor

Dorothee Jansen in De Singel

Volgens haar bio trekken Dorthee Jansen en Francis Grier de wereld rond met een reeks liederavonden die ze "New Perspectives" gedoopt hebben. De bedoeling is om een recital thematisch samen te stellen rond Schuberts biografie.

Afgelopen zaterdag waren ze in De Singel met het Liederbuch der Thérèse Grob, aangevuld met nog een paar liederen zoals het beroemde Gretchen am Spinnrade. Dit "Liederbuch" is een verzameling van 17 liederen die Schubert als (vermoedelijk) verjaardagscadeau gegeven heeft aan zijn eerste liefde Thérèse Grob toen hij ongeveer 18 jaar oud was. Het probleem met deze relatief vroege liederen is dat ze niet allemaal even interessant zijn... slechts twee ervan kunnen min of meer tot het standaardrepertoire gerekend worden: Am Grabe Anselmos en Litanei. De rest zijn hoofdzakelijk strofische liederen die nogal snel vervelen.

Het strofisch zijn hoeft op zich geen probleem te zijn... als de zangeres voldoende verbeelding heeft om er iets van te maken. Maar Dorothee Jansen is een generiek klinkende sopraan die de meeste liederen vrij monotoon zingt. Verder benadert ze de hoge noten enigszins voorzichtig en lijkt haar lage register niet geïntegreerd te zijn met de rest van de stem, met niet altijd even mooi klinkende borsttonen tot gevolg. Alhoewel ik haar nog wel het voordeel van de twijfel wil geven, aangezien dit misschien te wijten is aan de "resten van een verkoudheid" waarvoor ze zich na de pauze liet verontschuldigen.

Het is wel zo dat de meeste liederen niet echt uitnodigen om echt diep te graven, maar dan hadden ze misschien beter een andere keuze gemaakt. Dit betekent niet dat al die liederen over dezelfde kam geschoren kunnen worden. Bij die onbekende liederen zitten er wel een paar interessante ontdekkingen die toch enige interpretatieve variatie konden losweken. Zoals bijvoorbeeld Der Leidende of In's stille Land, wat al een vooraankondiging is van Nur wer die Sehnsucht kennt.

Ongelukkig was ook haar keuze om van Litanei zo ongeveer alle strofen te zingen... het origineel gedicht bestaat uit zeven strofen en gewoonlijk worden er daar een stuk of drie van gezongen. Zes strofen zingen is misschien wat teveel van het goede.

Het publiek leek ook niet laaiend enthousiast en had voldoende aan Die Forelle als enig bisnummer...

Publicatie: maandag 28 oktober 2002 @ 10:22
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Der Graf von Luxemburg in Duisburg

Het is nog eens tijd voor een streepje operette. Twee jaar geleden ging een nieuwe productie van Der Graf von Luxemburg in Düsseldorf in première en wordt dit seizoen hernomen in Duisburg.

Operette, 22-6-2018 10:11
0 opmerkingen

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
4 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen