ti guarda dal Grande Inquisitor

Otello in Parijs

Het Théâtre des Champs-Elysées heeft zich ook laten inspireren door het Shakespeare-jaar om Otello te programmeren... alhoewel de Rossini-versie niet echt op Shakespeare gebaseerd is. Ze doen dat met dezelfde productie die we onlangs in de Vlaamse Opera zagen. Het Parijse publiek zag een dergelijke enscenering echter niet zitten. Moshe Leiser en Patrice Caurier werden dan ook uitbundig uitgejouwd...

Foto

Ze hebben wel een volledig andere bezetting dan in Antwerpen, maar niet noodzakelijk beter. De belangrijkste afwezige is Alberto Zedda. Jean-Christophe Spinosi heeft weinig kaas gegeten van Rossini. Zijn Ensemble Matheus klinkt, nu ja, als een barokensemble dat Rossini speelt. De ouverture gaat al volledig de mist in. Hij laat ongepaste pauzes vallen waardoor de ouverture als los zand aan elkaar hangt. Er is geen stuwing, geen Rossiniaanse sfeer... maar wel vals klinkend koper. Soms leek het orkest wel een draaiorgel.

De ster van de avond was ongetwijfeld Cecilia Bartoli als Desdemona. Carmen Romeu liet zich in Antwerpen opmerken door haar dramatische inleving. Bartoli doet dat ook, maar vertrekt vanuit een doorgedreven tekstvertolking. De manier waarop ze heel de zaal naar zich toe trok in een ontroerend Wilgenlied was fenomenaal... één van die momenten waarop je een speld kon horen vallen (of een GSM horen piepen).

De drie tenors leken qua stem iets te veel op elkaar naar mijn goesting. John Osborn is weliswaar een uitstekende Otello, meer gepolijst dan Gregory Kunde maar minder doorleefd. Barry Banks was een efficiënte Iago, maar klonk iets te mooi. Maar het was Edgardo Rocha die met de meeste lauweren ging lopen. Hij zong Rodrigo met een ruime, mooi homogene stem en meeslepende tekstprojectie in zijn grote aria. Deze Uruguayaanse tenor moet in de gaten gehouden worden...

Vorige week heeft het TCE ook het seizoen 2014-15 (online PDF) bekend gemaakt. Er zijn vijf scenische opera's: Castor et Pollux, La clemenza di Tito, Solaris (wereldcreatie), Macbeth en Maria Stuarda. Bij de concertante opera's vallen ook een paar opera's op: Alcina met Joyce Didonato, de Massenet-rariteit Cléopâtre met Sophie Koch en Ludovic Tézier, drie Rossini's (Semiramide, Guillaume Tell en L'occasione fa il ladro.

Publicatie: dinsdag 8 april 2014 @ 13:00
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen