ti guarda dal Grande Inquisitor

Au monde in de Munt

Voor zijn zesde opera werkte Philippe Boesmans samen met librettist Joël Pommerat. Pommerat herwerkte zijn theaterstuk Au monde tot een libretto en deed meteen ook de regie.

Foto
foto's © Bernd Uhlig

Joël Pommerat hebben we twee jaar geleden al aan het werk gezien in Thanks to my eyes. Het scènebeeld van Au monde is sterk gelijkaardig: een zwarte doos, een tafel met wit tafellaken of een wit bed. De opera duurt ongeveer twee uur en bestaat uit twintig scènes. Na elke scène gaat het licht uit en terwijl Boesmans' korte intermezzi weerklinken, nemen de zangers een andere positie in wat een redelijk statische enscenering oplevert.

Inhoudelijk is de opera ook zeer statisch en vaag, die veel vragen open laat. Pommerat heeft zich laten inspireren op "De drie zusters" van Tsjechov en "Pelléas et Mélisande" van Maeterlinck. In de drie zusters - ze zijn trouwens naamloos - kunnen verschillende aspecten van Mélisande herkend worden. De oudste zus is in verwachting van een onbekende man en heeft een incestueuze relatie met haar jongere broer. De twee zus is mysterieus naïef. Van de jongste zus (die eigenlijk geadopteerd is omwille van het feit dat ze erg lijkt op de echte jongste zus) wordt gesuggereerd dat ze misbruikt wordt door haar vader.

Die vader, een dementerende Arkel-figuur, heeft ook nog twee zonen. De jongste zoon is de enige die een naam heeft, Ori, tevens de Pelléas-figuur van de opera. De twee zonen, en de man van de oudste dochter, zijn relatief kleine rollen. Het zijn vooral de drie zussen die de voorstelling domineren.

Maar gezien de vele open vragen, lijkt Au monde vooral op de pilootaflevering van een nieuwe soap-serie...

Foto

Net zoals bij zijn vorige opera's geeft Boesmans weer blijk van zijn vakkennis over hoe een opera werkt. Patrick Davin dirigeert de verfijnde partituur, die tegelijkertijd modern en traditioneel klinkt. De prosodie van het Frans wordt nooit geweld aangedaan en de zangers moeten zich niet forceren, af en toe krijgen ze soms zelfs een aanzet van iets wat een aria had kunnen worden.

Frode Olsen zong de vader met een uitbreidend vibrato. De bariton van Stéphane Degout - in de rol van Ori - verbronst elke maand verder. De kleinere rollen van de oudste zoon en de schoonzoon waren luxueus bezet door Werner Van Mechelen en Yann Beuron.

Maar zoals gezegd, zijn het de vrouwen die de zaak domineren. De belangrijkste rol is die van de tweede zus. Patricia Petibon schittert in de rol met haar ondertussen relatief grote lyrische sopraan, waarmee ze vlekkeloos hoge noten uit de lucht plukt. De soubrette van Fflur Wyn contrasteert goed in de rol van de jongste zus. Charlotte Hellekant heeft vooruitgang geboekt op het vlak van haar Franse uitspraak, maar ook haar laagte draagt beter dan vroeger.

Ondanks het wat vage verhaal, is dit toch weer een geslaagde Boesmans-opera die deel kan uitmaken van het repertoire...

Publicatie: vrijdag 4 april 2014 @ 20:25
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen