ti guarda dal Grande Inquisitor

Opéra national de Paris 2014-2015

De Parijse Opéra national heeft haar volgend seizoen bekend gemaakt. Er staan 16 opera's op het programma, waarvan zes nieuwe producties. Opvallend is de afwezigheid van barok- en hedendaagse opera's.

FotoEven opvallend is het grote aantal Franse opera's. De nieuwe productie waarvoor het ongetwijfeld storm zal lopen is Le Cid van Massenet, die ook nog eens in de Garnier speelt. Roberto Alagna is quasi-ideaal als Rodrigue, maar ook Anna Caterina Antonacci als Chimène en Annick Massis als L'Infante zijn de reis naar Parijs waard. Charles Roubaud doet de regie. In de Bastille zal Graham Vick een nieuwe productie brengen van Le roi Arthus met Thomas Hampson als Arthus, Sophie Koch als Genièvre en weer Roberto Alagna als Lancelot. Dat lijkt me ook een aanrader.

Andere Franse opera's zijn hernemingen van Pelléas et Mélisande (productie van Bob Wilson), met Stéphane Degout, Elena Tsallagova en Paul Gay. Voor Faust hebben ze een dubbele Faust met Piotr Beczala en Michael Fabiano, Krassimira Stoyanova als Marguerite en Ildar Abdrazakov als Méphistophélès. Véronique Gens zal in Garnier de titelrol van Glucks Alceste zingen in de productie van Olivier Py.

Angela Gheorghiu en Svetla Vassileva alterneren in een nieuw Adriana Lecouvreur in een regie van David McVicar. Marcelo Alvarez zingt Maurizio en Luciana D'intino de Prinses van Bouillon. Damiano Michieletto regisseert een nieuwe productie van Il barbiere di Seviglia. De hoofdrollen zijn dubbel bezet met Dalibor Jenis en Florian Sempey (Figaro), Karine Deshayes en Marina Comparato (Rosina), en René Barbera en Edgaro Rocha (Almaviva).

Pierre Audi is verantwoordelijk voor een nieuwe Tosca met een driedubbele bezetting: Martina Serafin, Oksana Dyka en Béatrice Uria-Monzon (Tosca) en Marcelo Alvarez, Marco Berti en Massimo Giordano (Cavaradossi). La bohème wordt hernomen met Ana Maria Martinez en Nicole Cabell (Mimi) en Khachatur Badalyan en Dimitri Pittas (Rodolfo). De productie van La traviata die dit jaar het seizoen afsluit, zal het volgende seizoen openen. Ook hier een dubbele bezetting met Ermonela Jaho en Venera Gimadieva (Violetta), Francesco Meli en Ismael Jordi (Alfredo), en Dmitri Hvorostovsky en Fabio Capitanucci (Germont).

Er staan volgend seizoen niet minder dan drie Mozart-opera's op het programma. Die Entführung aus dem Serail is nieuw (regie van Zabou Breitman) en zal opgevoerd worden in de Garnier. De Don Giovanni van Haneke wordt hernomen met Erwin Schrott. De Carsen-productie van Die Zauberflöte die volgende week in première gaat, wordt hernomen met Mauro Peter en Julien Behr (Tamino) en Jacquelyn Wagner en Camilla Tilling (Pamina).

Een andere klassieke Carsen, Dvoraks Rusalka, wordt nog maar eens hernomen met Olga Guryakova als Rusalka. Tenslotte zijn er nog twee hernemingen uit het Duits repertoire: Hänsel und Gretel in de regie van Mariame Clément en Ariadne auf Naxos (Pelly-productie) met Karina Mattila en Klaus Florian Vogt.

Publicatie: dinsdag 4 maart 2014 @ 18:43
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen