ti guarda dal Grande Inquisitor

Christianne Stotijn in de Munt

Christianne Stotijn vormt samen met haar broer Rick Stotijn - zoals ze zelf zegt - een "muzikale tweeling". Het probleem is dat zij een mezzo is en hij contrabas speelt. Het repertoire voor die combinatie is zo goed als onbestaande. Desalniettemin gaven ze gisteren een recital in de Munt, tevens begeleid door pianist Joseph Breinl.

FotoHet repertoireprobleem lossen ze op door onder andere bestaande liederen te laten bewerken. Een voor de hand liggende keuze is Brahms' Gestillte Sehnsucht, waarbij de altvioolpartij herschreven werd naar contrabas. Maar ze hebben ook aan componisten als Ned Rorem en Michel van der Aa liederen voor hen te componeren.

Die nieuwe liederen vielen in het tweede deel van het recital en tegen die tijd had ik - net zoals twee jaar geleden - de Munt al verlaten. Twee jaar geleden, hoopte ik nog dat de toestand van haar stem maar van tijdelijke aard was, maar dat blijkt niet zo te zijn... alhoewel haar prestatie gisteren marginaal beter was dan toen.

Ze lijkt nog altijd tegen een ondoordringbare barrière te zingen. Haar lage noten moet ze forceren en legato is niet wat het moet zijn. Daarbovenop doet ze nu ook aan overdreven gezichtsgymnastiek. Af en toe flakkert haar oude rokerig timbre nog eens op, maar als ze in Glinka's reislied Poputnaya pesnya een brede Russische climax probeert, dan keert haar stem naar binnen en projecteert ze niet meer.

Dit is allemaal onnoemelijk spijtig en ik hoop dat ze haar stem op een of andere manier terugvindt.

Publicatie: dinsdag 28 januari 2014 @ 17:48
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen