ti guarda dal Grande Inquisitor

Tosca in Wenen

Ze bestaan nog... operaproducties uit de oude doos. De Tosca-productie van Margarethe Wallmann ging in 1958 in première en zit - na meer dan 50 jaar en ruim meer dan 500 voorstellingen - nog altijd in het repertoire van de Weense Staatsoper. Het was de tijd toen decorontwerpers er niet voor terugschrokken om half Rome op het podium na te bouwen.

FotoDe première werd indertijd gezongen door Tebaldi, Karajan dirigeerde. Gisteren stond Paolo Carignani in de orkestbak die erin slaagde om het Weens operaorkest voor een keer niet al te slecht te laten spelen.

Eens ze opgewarmd was, blijkt Martina Serafin een uitstekende Tosca te zijn. Ze mist nog wat kracht voor de grotere uitbarstingen - zoals bij "E l'Attavanti !" - maar ze zingt een fantastisch mooie "Vissi d'arte" met de nodige nuances. Hetzelfde kan niet gezegd worden van Massimo Giordano. Zijn lyrische tenor is een maatje te klein voor Cavaradossi. Met een blatende passaggio forceert hij zich door "Recondita armonia" en haalt de hoge noten met een opstapje. De intiemere momenten - vooral het eerste duet met Tosca - doet hij wel goed.

Maar het was Bryn Terfel die als Scarpia iedereen naar huis speelde en zong. Zijn reeks Wotans maakt hem soms wat blafferig in het tweede bedrijf. Maar de hoeveelheid details die hij in het eerste bedrijf in zijn zanglijn krijgt, zijn expressieve kracht en charismatische uitstraling maakten dit tot een topvertolking.

Publicatie: donderdag 23 januari 2014 @ 8:27
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen