ti guarda dal Grande Inquisitor

Januari 2014

Na het Verdi-Wagner-Britten-jaar van 2013, prijken in 2014 iets minder grote namen op de verjaardagskalender. Naast Richard Strauss en Meyerbeer (150 jaar geleden geboren, respectievelijk overleden), zouden ook Gluck (300 jaar oud) en Rameau (250 jaar geleden overleden) inspiratie kunnen bieden voor de opera- en concertprogramma's.

Maar in 2014 beginnen ook de herdenkingen van de Groote Oorlog. Dat thema zullen we de volgende jaren ongetwijfeld terugvinden in de programmatie van liedrecitals: componisten als Butterworth of Ireland hebben op dat vlak een substantiële bijdrage geleverd aan het repertoire. Op operavlak is de keuze een stuk beperkter... of het moest zijn dat een van onze opera-intendanten Silent Night van Kevin Puts naar België zou halen.

FotoDe Munt begint het nieuwe jaar echter met een nieuwe productie van Jenufa. Op 21 januari gaat Janaceks opera in première in een regie van Alvis Hermanis. Sally Matthews en Andrea Danková alterneren in de titelrol, Charles Workman zingt Laca en Jeanne-Michèle Charbonnet is de Kostelnicka. [details]

De Waalse Opera speelt vanaf 31 januari Beethovens Fidelio in een productie van Mario Martone. Debbie Voigt was oorspronkelijk aangekondigd als Leonore, maar die rol zal nu vertolkt worden door Jennifer Wilson. Verder zullen we Zoran Todorovich (Florestan) en Franz Hawlata (Rocco) kunnen horen. [details]

Op concertvlak passeren deze maand een aantal grote namen. Zo komen Andreas Scholl en Klara Ek op 25 januari naar het PSK voor onder andere Pergolesi's "Stabat Mater". [details]

Magdalena Kozena zal er op 15 januari aria's van Mozart en Haydn zingen, begeleid door Les Violons du Roy. [details]

Op 11 januari brengen Thomas Hampson en Wolfram Rieger een recital in het PSK met liederen van Richard Strauss en Mahlers "Rückertlieder". [details]

Ook Susan Graham zal Mahler zingen - "Lieder eines fahrenden Gesellen" - maar dan in deSingel, op 16 januari, begeleid door het Ensemble Intercontemporain. [details]

De (voorlopig nog) minder bekende tenor Mauro Peter komt op 23 januari ook naar deSingel voor een uitvoering van "Die schöne Müllerin", met Helmut Deutsch. Ik ben er zeker van dat hij voor velen een revelatie zal blijken te zijn... [details]

Tenslotte komt Christianne Stotijn op 27 januari nog eens naar de Munt voor een liedrecital. Ze brengt een gevarieerd programma van Ravel over Glinka tot Rorem en Bolcom. [details]

Publicatie: woensdag 1 januari 2014 @ 20:03
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen