ti guarda dal Grande Inquisitor

La Grande-Duchesse de Gérolstein in Luik

Voor de traditionele eindejaarsoperette haalt de Waalse Opera La Grande-Duchesse de Gérolstein boven. Regisseur Stefano Mazzonis di Pralafera haalt Offenbachs operette weg uit de oorlogssatire van het Second Empire.

Foto

De voorstelling begint met een video van Les frères Taloche... ongetwijfeld grappig bedoeld, maar ik begrijp waarschijnlijk het Waals gevoel voor humor niet. Ze kondigen "La guerre des Chefs" aan, een televisieprogramma met een kookwedstrijd, zoals er tegenwoordig zo veel van zijn. In het hotel van La Grande-Duchesse bereidt één van de teams zich voor op de strijd onder leiding van chefkok Boum en afwasser Fritz.

Het idee is goed gevonden, al moesten daarvoor alle dialogen herschreven en de tekst van de aria's ook hier en daar aangepast worden. Dat het niet bij iedereen in de smaak viel, werd duidelijk toen Mazzonis kwam groeten en boegeroep (inderdaad, boegeroep in Luik) mocht incasseren. Die reactie vond ik wat overtrokken, maar de productie komt hoedanook niet verder dan het bezorgen van een onderhoudende avond met te weinig humor voor een operette. De dansintermezzo waren nog het best geslaagd.

La Grande-Duchesse is een typische diva-rol. Maar als die zangeres moet concurreren met het hondje Farès voor een plaatsje in het spotlicht, dan is de strijd al bij voorbaat verloren. Patricia Fernandez heeft weinig diva-kwaliteiten en ook op vocaal vlak heeft ze weinig te bieden. Eerder was ze al in Luik te horen als een middelmatige Métella. Sindsdien is ze er niet op vooruit gegaan. Ze zingt zonder lijn en met weinig legato. Elke aria lijkt wel een beproeving. In de tweede bezetting is Alexise Yerna te horen en dat kan - haar belle Hélène van vorig jaar indachtig - alleen maar beter zijn...

De rest van de bezetting doet het wel goed tot zeer goed. Sophie Junker zingt bijvoorbeeld een heel mooie Wanda met een frisse en goed zittende stem. Lionel Lhote is een presente Boum, wiens bariton elke keer ik hem hoor weer lekkerder rolt. Sébastien Droy zong Fritz met een heldere lyrische stem, al zat er aanvankelijk nog wat nervositeit op zijn stem.

Publicatie: zaterdag 28 december 2013 @ 10:25
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen