ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2004 - Halve finale, dag 1

De halve finale van de "Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België" is begonnen. Gespreid over zes dagen en met twee sessies per dag, stellen 36 halve finalisten zich voor. De meerderheid zijn zangeressen, waaronder 21 sopranen.

Door deze oververtegenwoordiging van sopranen is het bijna onvermijdelijk om volledige sopraan-sessies te horen. De eerste sessie was er zo een:

Foto

Deze eerste sessie was van een bedroevend laag niveau. Ze hadden elk wel een paar betere momenten, vooral dan in het deel na de pauze. Maar voor de pauze was het huilen met de pet op.

De Belgische sopraan viel nog het best mee. Haar "Up in the sky" uit The medium sprong eruit. Haar vertolking van Franse melodieën, "Le papillon et la fleur" van Fauré en "Le loup et l'agneau", waren ook de moeite; wel spijtig dat ze in de drie Poulenc-liederen overstemd werd door Daniel Blumenthal.

De Ijslandse is een curieus geval. Ik heb de indruk dat er wel ergens een stem inzit, maar ze weet precies nog niet goed waar en welke stem. Haar repertoire suggereert een lyrische sopraan en bij momenten klinkt ze ook zo. Maar zowel "Und ob die Wolke", de aria van Agathe uit Der Freischütz, als "Porgi amor" klonken veel te soubrette-achtig. Anderzijds waren "Flickan hom ifrĺn sin älsklings möte" van Sibelius aangrijpend en "Astarljód mitt" (elke zanger werd ook gevraagd om een werk uit hun vaderland te zingen) indrukwekkend gezongen.

En de Chinese sopraan verdient voorlopig de prijs voor de zangeres met het mooiste kleed...

De avondsessie was gevarieerder qua stemtypes:

Foto

De eerste was weer een sopraan... maar eindelijk een met een stem, en wat voor één. Ik viel van de ene verbazing in de andere. Pamina's aria is misschien niet helemaal haar repertoire... maar Giulietta's aria "Oh! Quante volte" van Bellini was schitterend. Even genuanceerd was Lucia's "Regnava nel silenzio". Tussendoor zong ze dan nog drie Estse miniatuurtjes met een ongelooflijke verfijning. De Huppies zullen haar vertolking van "Aus Liebe" uit de Mattheuspassie wel niet geapprecieerd hebben, maar ik vond het schitterend. Ik weet natuurlijk niet wat ik de volgende vijf dagen nog te horen ga krijgen, maar het moet al gek lopen als Aile Asszonyi niet bij de zes laureaten eindigt...

De twee Roemeense kandidaten vertonen veel overeenkomsten. Ze zijn allebei 20 jaar en worden begeleid door dezelfde pianiste. Ik vraag me af of ze niet toevallig uit dezelfde school komen. Want ze hebben allebei intonatieproblemen en een nogal dubieuze stemplaatsing. Maar bij de tenor waren de problemen allemaal nog een beetje erger dan bij de mezzo. Na amper twee stukken klonk Andra Bivol al vermoeid en zong met een genepen keelstem, maar ik heb de indruk dat ze wel potentieel heeft. Maar de tenor is wel een hopeloos geval. Vooral Edgardo's aria "Tu che a Dio spiegasti l'ali" was pijnlijk, en de rest was niet veel beter. Maar ze zijn allebei nog jong genoeg en kunnen zich hopelijk nog herpakken.

Publicatie: zaterdag 1 mei 2004 @ 10:23
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen