ti guarda dal Grande Inquisitor

Birgid Steinberger en John Mark Ainsley in Oxford

Het Oxford Lieder Festival is een relatief jong festival, dat dit jaar aan zijn twaalfde editie toe is. Het festival werd geopend met een duo-recital bestaande uit sopraan Birgid Steinberger en tenor John Mark Ainsley, met Julius Drake aan de piano.

De meeste avondrecitals vinden plaats in de Holywell Music Room in het centrum van Oxford. Dit zou de oudste concertzaal van Europa zijn, die specifiek voor concerten gebouwd werd. Het is een kleine zaal waar met een beetje goede wil 200 personen binnen kunnen. Het publiek zit op houten banken die in U-vorm opgesteld staan, met het podium aan de open kant van de U.

De eerste helft van de avond bestond uit liederen van Schubert, op teksten van Goethe. Goethe is trouwens het thema van de eerste week van het festival. Steinberger begon met vier liederen. Ze heeft een lichte sopraan die soms iets te overweldigend overkwam in deze kleine ruimte. Maar ze kan ook waanzinnig mooi piano zingen en ontroeren in de twee Suleika-liederen. Ainsley opende met een boeiende Willkommen und Abschied. In dat lied bestaat het gevaar dat de zanger achter de galopperende piano aanrent. Maar Ainsley past zijn expressie aan voor elke strofe. Opvallend was ook zijn interpretatie van Auf dem See als hij de middelste strofe - "Aug', mein Aug'" - opvallend traag zingt.

Ze sloten het Schubert-stukje af met "Mignon und der Harfner". Het grote verschil tussen beide zangers was vooral hoe ze met het publiek omgingen. In deze kleine zaal zit het publiek bijna op de schoot van de zanger. Steinberger leek aanvankelijk niet goed te weten waar ze met haar ogen moest blijven en keek iets te veel naar de vloer of naar het plafond. Ainsley leek veel meer op zijn gemak om zo heel direct met het publiek te communiceren.

Sommige van Schumanns bekendste liederen komen uit Myrthen, zijn huwelijkscadeau aan Clara, maar ik kan me niet herinneren dat ik het volledige Opus 25 al eens live gehoord heb. In tegenstelling tot andere cycli, is er geen onderliggend verhaal, al zit er wel een logica in het werk met allerlei muzikale boodschappen... sommige daarvan werden trouwens voor het recital uitgelegd door Richard Stokes.

De twee zangers wisselden elkaar regelmatig af, waarbij Ainsley vooral de stevige, zeg maar "mannelijke", liederen kreeg. Na de twee liederen uit het "Schenkenbuch" waggelde hij half-dronken terug naar zijn plaats. In het eerste Venetianische Lied komt ook zijn vocaal acteerwerk boven... onvoorstelbaar op hoeveel manieren hij het woordt "sacht" kan zingen. Het hoogtepunt van communicatie met het publiek kwam met Räthsel (ondanks het feit dat hij halverwege even de draad van het raadsel kwijt geraakte).

Tussendoor zong Steinberger al de piano liederen, te beginnen met Widmung dat de toon zette voor de rest van haar vertolkingen, of een aangrijpende dialoog in Lieder der Braut. Voor Aus den hebräischen Gesängen mist ze nog wat gewicht.

Met Schuberts Licht und Liebe als bisnumer sloten ze dit uitstekende recital af.

Publicatie: zaterdag 12 oktober 2013 @ 10:36
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen