ti guarda dal Grande Inquisitor

La clemenza di Tito in de Munt (1/2)

Het vorige Munt-seizoen eindigde met een geniale Cosi fan tutte. Dit seizoen begint met een even briljante productie van La clemenza di Tito met een bezetting waar heel weinig op valt af te dingen.

Foto
foto's © Clärchen und Matthias Baus

Na zijn Idomeneo had ik geen al te hoge verwachtingen voor wat Ivo van Hove deze keer zou brengen, maar deze Clemenza zou - nu al - één van de hoogtepunten van het seizoen kunnen worden. Jan Versweyveld heeft een luxueus decor ontworpen dat nog het best omschreven kan worden als een kamer van een vijfsterrenhotel. Centraal staat een groot bed, rechts een bureau, links een spiegel... alles omgeven door glazen muren waarachter een tribune zichtbaar is waar het koor plaatsneemt.

De opera gaat over de confrontatie tussen het publieke en het private leven van Tito. Er zijn constant video-camera's die hem en zijn entourage filmen en die beelden dan uitvergroot weergeven op de achterwand. Enkel op het hoogtepunt van Tito's verdriet - tijdens de scène met Sesto als hij probeert te weten te komen waarom Sesto een aanslag op hem wilde plegen - stuurt hij de camera expliciet weg.

Die ondervragingsscène uit het tweede bedrijf is hét hoogtepunt van de voorstelling. Ze begint dan wel met een ellenlang recitatief tussen Tito en Sesto, maar de personenregie in deze scène (zoals overigens in de hele opera) is zo aangrijpend en zo goed gebracht dat je meegesleurd wordt in de ontzetting van de twee vrienden.

Foto

Een dergelijke gedetailleerde regie kan alleen maar werken met een bezetting die al deze emoties geloofwaardig kan overbrengen, zowel vocaal als teatraal. De Munt heeft een dubbele bezetting voorzien en op zijn minst de eerste bezetting slaagt al glansrijk in deze taak. De talloze recitatieven zijn pareltjes van tekstprojectie en karaktertekening.

Kurt Streit bezit alle kwaliteiten om de Romeinse keizer overtuigend uit te beelden. Heel af en toe ontbreekt het hem wel aan kracht, zoals tijdens "Se all'impero" als hij Sesto's doodvonnis verscheurt. Anna Bonitatibus is een hartverscheurende Sesto tijdens "Deh per questo istante".

Zoals gewoonlijk is Véronique Gens een elegante verschijning en haar uitstraling compenseert een iets dunner geworden hoogte. Ze speelt Vitellia niet als een wraaklustige Lady Macbeth, maar weet de verschillende conflicterende emoties uit te drukken die culmineren in "Non più di fiori". Simona Saturová is een degelijke Servilia, maar valt wat bleek uit naast de drie andere protagonisten.

Wie niet aan kaarten geraakt is, kan op 1 december afstemmen op Canvas waar dan deze productie uigezonden wordt... een aanrader !

Publicatie: vrijdag 11 oktober 2013 @ 13:18
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen