ti guarda dal Grande Inquisitor

Schubert-kwartetten in de Munt

Na eerder een liederavond met kwartetten, trio's, duetten en liederen van Brahms en één met liederen van Schumann, heeft de Munt (bijna) hetzelfde vocaal kwartet uitgenodigd voor een avond met Schubertliederen. Christoph Berner zat aan een pianoforte om een extra Schubertiade-dimensie toe te voegen.

Foto

Het programma bestond uit een lichtvoetig eerste deel, met een gevarieerde combinatie van verhalende liederen. Na de pauze volgden hoofdzakelijk kwartetten met een meer ingetogen, zelfs geestelijke sfeer.

Het zangerskwartet werd aangevoerd door sopraan Marlis Petersen, die solo het Lied der Delphine zong. Dit lied heeft een huppelende en aanstekelijke melodie, maar Petersen weet er ook de melancholische kant van te benadrukken. Ze is een eersteklas-liedzangeres die dringend eens uitgenodigd moet worden voor een solo-liederavond. Ook haar bijdrage bij de kwartetliederen zorgde voor opmerkelijke momenten, zoals toen ze in Die Geselligkeit haar R'en sensueel liet rollen in "er lehret im Kuss"... Anke Vondung zong met een warme en ronde mezzo en maakte indruk met haar expressieve vertolking van Die Unterscheidung en een intens Der Tod und das Mädchen. In het grappige trio Der Hochzeitsbraten heeft ze zelf niets te zingen, maar dook ze toch even op als konijn...

Werner Güra is wat mij betreft dé regerende liedtenor van het moment en haalde ook gisteren het verwachte niveau, met onder andere een uitstekend vertelde uitvoering van Der Sänger, waarbij hij zijn stem zonder problemen aanpaste van page naar ridder of naar koning. Bariton Konrad Jarnot is de zwakke schakel in dit kwartet. Hij had het ongelukkige idee om Die Allmacht te zingen, wat al zijn zwakheden blootlegt... van een gebruld forte tot een onsamenhangende frasering of een totaal gebrek aan pianocultuur.

Dit programma hebben ze ondertussen ook opgenomen op CD bij harmonia mundi onder de titel Licht und Liebe.

Publicatie: dinsdag 10 september 2013 @ 17:22
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen