ti guarda dal Grande Inquisitor

Annette Dasch in Schwarzenberg

Het is al geruime tijd geleden dat ik Annette Dasch nog live gehoord heb. De laatste keer was zes jaar geleden, ook in Schwarzenberg en ook met Wolfram Rieger als pianist. Sindsdien heeft haar carrière een hoge vlucht genomen met jong-dramatische Wagnerrollen als Elsa en Elisabeth in München en Bayreuth.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Haar stem is vooral op technisch vlak indrukwekkend geëvolueerd. Haar adem zit nu goed, waardoor ze een ragfijn piano tot achterin de zaal kan projecteren en ze lange frases in één adem moeiteloos gezongen krijgt. Ze kan ook noten zuiver uit het niets plukken, dat was vroeger ook anders. Ze doet soms nog wel een paar rare dingen, zoals forte hoge noten zingen terwijl ze inademt... wat een vreemde verwrongen klank geeft. Soms haalt ze ook haar boventonen uit haar klank, wat na verloop van tijd gemanieerd overkomt.

Ze begon met Schumanns Kerner-Liederkries (opus 35). Deze liederen zijn bijna het exclusieve domein van baritons, ik heb het wel al eens met een mezzo gehoord, maar nog nooit met een sopraan. Het klonk dan ook totaal anders dan wat ik van haar collega-baritons gewend ben. Maar ze lijkt redelijk goed de soms raadselachtige aanwijzingen van Schumann te volgen (ik weet niet wat een zanger met de aanduiding "Innig, phantastisch" bij Sehnsucht nach der Waldgegend moet aanvangen).

Stirb, Lieb' und Freud' en Auf das Trinkglas eines verstorbenen Freundes waren twee liederen waarbij ze alle hoeken en kanten van het pianissimo exploreerde. Stille Liebe en Stille Tränen (door Schumann als "Sehr langsam" aangeduid) was een experiment in hoeverre die traagheid gerokken kan worden... tot de liederen letterlijk uit elkaar vielen. De twee laatste liederen, Wer machte Dich so krank ? en Alte Laute, zijn getoonzet op dezelfde melodie alleen moet het laatste lied nog trager en stiller uitgevoerd worden dan het voorlaatste. Dasch maakte er een lang uitgebouwd pianissimo lied van. Ik vond deze uitvoering een interessant experiment waarbij de grenzen van de partituur afgetast werden, maar het geheel was als liedcyclus niet echt overtuigend.

Na de pauze gingen ze een iets lichtere toer op, met liederen van Mendelssohn op gedichten van Heine. Auf Flügeln des Gesanges had nog wat van het experiment met Schumann. Maar voor Morgengruß en het aanstekelijke Neue Liebe wierp ze al haar expressieve middelen in de strijd. Ze sloten af met Wagners Wesendonck-Lieder, liederen die me redelijk koud laten. Voor deze liederen haalde ze haar grote stem boven, mooi gecultiveerd zonder te overdonderen. Het meest opmerkelijke incident was dat een fan na Im Treibhaus een luide bravo riep, die geen gevolg kreeg, waarop Annette Dasch de slappe lach kreeg...

Publicatie: vrijdag 6 september 2013 @ 13:30
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen