ti guarda dal Grande Inquisitor

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De jonge tenor Mauro Peter was vorig jaar dé sensatie van de Schubertiade toen hij Anja Harteros verving met een fenomenale uitvoering van Die schöne Müllerin. Dit jaar was zijn optreden wél gepland en vormde hij met Angelika Kirchschlager een duo voor Wolfs Italienisches Liederbuch. Ze werden aan de piano begeleid door Helmut Deutsch.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Het is verleidelijk om een eigen volgorde te bedenken voor de 46 liederen van het Italienisches Liederbuch. Ook in dit geval konden ze niet aan die verleiding weerstaan. Ze begonnen weliswaar met Auch kleine Dinge en ze eindigden met Ich hab' in Penna einen Liebsten wohnen, maar daartussen hebben ze alles door elkaar gegooid zonder zelfs rekening te houden met het feit dat het Liederbuch eigenlijk uit twee delen bestaat die met een tussentijd van vijf jaar gecomponeerd werden. Persoonlijk ben ik geen voorstander van dergelijke "dramaturgische" ingrepen (al is het maar omdat mijn verwachtingspatroon telkens doorbroken wordt), maar het biedt de mogelijkheid aan de uitvoerders om eigen verhaaltjes te vertellen.

Het eerste verhaaltje kwam maar moeizaam op gang. Er was ook nauwelijks interactie tussen de twee zangers. Maar dat veranderde snel met het tweede groepje dat een eerste man-vrouw-strijd omvatte met Nicht länger kann ich singen, Schweig einmal still, O wüßtest du, Wer rief dich denn, ... Angelika Kirchschlager weet perfect de verontwaardigde vrouw te spelen. Vocaal is ze echter niet meer wat ze geweest is. Voor een lied met Wagneriaanse dimensies als Verschling der Abgrund beschikt ze niet meer over de nodige mogelijkheden en in de hoogte moet ze expressieve truken toepassen. Mauro Peter zingt ondertussen de sterren van de hemel met bijvoorbeeld een prachtig legato gezongen Wenn du mich mit den Augen streifst... onweerstaanbaar mooi.

Het derde deel - en het eerste groepje na de pauze - lijkt geconstrueerd te zijn als een tegenhanger van de "Geistliche Lieder" uit het Spanisches Liederbuch. Het bevat de meer beschouwende liederen als Was für ein Lied soll dir gesungen werden, Und willst du deinen Liebsten sterben sehen of Sterb' ich, so hüllt in Blumen meine Glieder. In deze twee laatste liederen, liet ik me overrompelen door het mezza voce van Mauro Peter en de homogeniteit over het volledige bereik van zijn stem.

Voor het vierde groepje spelen ze op het contrast. Kirchschlager gaat de koldertour op met liederen als Mein Liebster ist so klein of Wie lange schon (met Helmut Deutsch in een hilarische glansrol tijdens het naspel). Peter zingt onverstoord grootse liederen als Benedeit die sel'ge Mutter, die hij met vocale maturiteit weet over te brengen. Ze sloten weer af met een tweestrijd: Nein, junger Herr, Hoffärtig seid Ihr, Du sagst mir, daß ich keine Fürstin sei, ...

Het Italienisches Liederbuch is een van die geniale Wolf-liederboeken die om evidente redenen veel te weinig worden opgevoerd en ik ben dan ook blij met elke gelegenheid om dit te kunnen horen. Maar toch vraag ik me af of Kirchschlager een ideale combinatie vormt met een jonge tenor als Mauro Peter. Ik probeer me voor te stellen hoe het concert geklonken zou hebben als hij tegenover een jonge sopraan zou gestaan hebben, iemand als Christiane Karg of Sylvia Schwartz.

Publicatie: woensdag 4 september 2013 @ 15:33
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen