ti guarda dal Grande Inquisitor

RING an einem Abend in Wenen

De Loriot-versie van de Ring duurt amper langer dan Das Rheingold. Wegens het grote succes gaf de Wiener Volksoper, die niet zo vaak buiten de operette-lijntjes kleurt, gisteren een extra voorstelling.

FotoDeze versie is geen puur muzikale bewerking, maar een versie waarbij een verteller het verhaal vertelt, afgewisseld met stukken uit de vier opera's. De teksten zijn van de Duitse humorist Loriot. Je kan ze vergelijken met Anna Russell, al is Loriots humor iets verfijnder.

Der Fremdling zieht mühelos das Schwert aus dem Stamm, und wir erleben die Wiedervereinigung der Zwillingsgeschwister Siegmund und Sieglinde. Es handelt sich dabei um Inzest und Ehebruch... Man ist begeistert. (Loriot)

De directeur van de Volksoper, Robert Meyer, was de verteller. Hij is een goede opvolger van Loriot (die twee jaar geleden overleed) en leest - zonder versterking - Loriots tussenteksten met perfect gevoel voor timing. De muzikale kant wordt geleid door de dirigent Jac van Steen. Voor het Volksoper-Orchester is het eens iets anders dan een zigeunerbaron of lustige weduwe begeleiden. Er zijn wel een paar zwakke momenten, maar vaak klinkt het ook goed, zoals bij Siegfrieds Dodenmars of het slot van Götterdämmerung.

Nicht grade ein versöhnliches Ende also, aber der Urzustand ist fast wiederhergestellt. Die Partitur lässt einen neuen Anfang zu. (Loriot)

De bezetting bestaat bijna volledig uit zangers van de eigen Volksoper-troupe. De meest opmerkelijke prestatie komt van Sebastian Holecek als Wotan. Hij heeft een krachtige gebronsde stem, zingt met uitstekende dictie (wat ze trouwens allemaal doen), weet te nuanceren en maakt het publiek uitzinnig na zijn "Abschied". Michael Kraus leeft zich volledig in als Alberich, waardoor het soms iets te overdreven wordt. Karl-Michael Ebner zingt Mime met een opvallend mooie stem.

Caroline Melzer hebben we al eerder gehoord, onder andere in liedrecitals in deSingel. Ze heeft een mooie lyrische stem, maar Sieglinde ligt voorbij haar vocale grenzen, zeker op het moment als ze Siegmund zijn naam geeft. Zwarte bassen zijn een blinde vlek in de Volksoper: Fafner, Fasolt, Hunding ontbreken totaal. Petar Naydenov zingt dan wel Hagens "Wake", maar zijn stem heeft niet de nodige gravitas voor de rol. Ook de Rijndochters zijn redelijk zwak.

Wenn die Rheintöchter, sagen wir mal... etwas entgegenkommender gewesen wären, hätte man sich drei weitere aufwendige Opern sparen können. (Loriot)

Voor de rollen van Siegfried en Brünnhilde werd wel beroep gedaan op externe zangers. Endrik Wottrich, een vaste gast in Bayreuth, zong zowel Siegmund als Siegfried. Met Siegmund heeft hij geen problemen, Siegfried ligt lastiger. Siegfried zit ook nog niet in zijn repertoire, vermoed ik, aangezien hij voor die partij aan zijn partituur gekluisterd is. Rebecca Teem is een nieuwe naam voor mij. Ze heeft de Brünnhildes al in kleinere huizen gezongen. Haar hoogte is wat wild, maar haar timbre en slagkracht lijken adequaat te zijn voor de rol.

Kaum hat Siegfried das schwere Oberteil geöffnet, wölbt sich ihm der Busen eines hochdramatischen Soprans entgegen. Nachdem sich der Held von diesem Schock erholt hat, macht er eine durchaus richtige Beobachtung: "Das ist kein Mann!" (Loriot)

Het was een zeer vermakelijke avond. Er zou ook een opname bestaan van Loriots tussenteksten, muzikaal verlevendigd met fragmenten uit de Karajan-Ring.

Publicatie: donderdag 27 juni 2013 @ 9:42
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen