ti guarda dal Grande Inquisitor

Werner Güra in Schwarzenberg

De meest recente opname van Werner Güra, Willkommen und Abschied, is een van de meest opmerkelijke Schubert-CD's van de afgelopen jaren en één die ik iedereen kan aanraden. De inhoud van deze CD is identiek aan het programma dat hij gisteren op de Schubertiade zong. Met dat verschil, dat zijn pianist Christoph Berner in Schwarzenberg op een Steinway mocht spelen in plaats van op de hol klinkende fortepiano van de CD...

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Het programma is opgebouwd rond het levensverhaal van een fictieve romantische ziel, van "der Knabe" uit Heidenröslein tot de dood van "der Alte" uit Nachtstück. Een persoonlijke interpretatie van Heidenröslein met veel rubato zet de toon voor de rest van de avond. Af en toe loopt het bijna mis, met het Seidl-Wiegenlied dat na een half dozijn strofen iedereen in slaap sust of een tergend trage uitvoering van Daß sie hier gewesen. Maar daar tegenover staat een van de meest sensuele uitvoeringen van Der Fischer die ik ooit gehoord heb.

Willkommen und Abschied is het keerpunt in het "verhaal" en tevens het einde van het eerste deel. Werner Güra gebruikt weer uitzonderlijk veel rubato en "hercomponeert" een paar noten. We horen aanvankelijk nog de onstuimige jongeling, maar die in de laatste strofe wel zijn geliefde achterlaat. Na de pauze komen we terecht in een totaal andere wereld. Van "Und lieben, Götter, welch ein Glück" gaan we naar "Dort, wo du nicht bist, dort ist das Glück" uit Der Wanderer.

Onze romantische ziel heeft de jaren des verstands bereikt en begint zich existentialistische vragen te stellen met Im Walde en Wandrers Nachtlied I. In dit tweede deel van de avond overtreft Werner Güra zichzelf. Dit deel heeft een homogeniteit op het vlak van uitvoering die enkel te vergelijken valt met een goede Winterreise of met de intensiteit van de Heine-liederen uit Schwanengesang. In de namiddag hoorden we bijvoorbeeld Carolina Ullrich Rosamunde zingen, zij het als bisnummer. Güra plaatst dit tussen Herbst en het slotlied Nachtstück. Dezelfde muziek, dezelfde tekst... en toch lijkt het een totaal ander lied, meer introvert, meer beschouwend.

Na dit programma was Wandrers Nachtlied II eigenlijk het enige mogelijke bisnummer. Wat mij betreft, katapulteert Werner Güra zich hiermee naar de toppositie van de hedendaagse lied-tenors... een plaats die sinds het pensioen van Peter Schreier eigenlijk nooit werd ingevuld.

Publicatie: zondag 16 juni 2013 @ 17:44
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen