Il Grand' Inquisitor

Giulio Cesare in Parijs

De Parijse Opéra herneemt Giulio Cesare in de productie van Laurent Pelly, die een paar jaar geleden in première ging. Er bestaat trouwens al een DVD-opname van die productie.

illustratie

Laurent Pelly laat de opera afspelen in het magazijn van een museum, waar de antieke beelden van Caesar of Cleopatra levend worden en een eigen leven - dat van Handels opera - gaan leiden. In het eerste bedrijf levert dat niet de meest boeiende voorstelling op. Het eindeloos gezeul met standbeelden begint na anderhalf uur stilaan te vervelen. In het tweede bedrijf worden schilderijen heen en weer gesleept... maar het is vooral het optreden van Dominique Visse als Nireno die de toon zet en de opera terug op gang trekt.

Met Lawrence Zazzo hadden we een contratenor-Cesare. Zoals bekend, is dat niet mijn favoriete stemtype voor deze rol. Maar Zazzo zingt een overtuigende Cesare, al blijft een heldhaftige aria als "Al lampo dell'armi" toch altijd een beetje belachelijk klinken in falset.

Cleopatra zou gezongen worden door Sandrine Piau. Maar ze was ziek en werd vervangen door een zekere "Choi". Ze vonden het niet nodig om meer details te geven, maar de vervangster is waarschijnlijk de Koreaanse sopraan Yun Jung Choi die vroeger deel uitmaakte van de Atelier Lyrique en al een aantal kleinere rollen in Parijs gezongen heeft. Ze zingt én speelt de rol alsof ze dat nogal gedaan heeft. Ze was een zeer verdienstelijke Cleopatra al zet ze af en toe wel haar stem nodeloos onder druk.

De beste vertolkingen kwamen echter van de twee mezzo's. Varduhi Abrahamyan zong een doorleefde Cornelia met een ruime stem en ontroerende interpretatie. Karine Deshayes is een rijzende ster aan het Franse mezzo-firmament (naast gevestigde namen als Sophie Koch of Stéphanie d'Oustrac) en kan perfect overtuigen als de jongeling Sesto.

Publicatie: maandag 3 juni 2013 @ 8:42
Rubriek: Opera