ti guarda dal Grande Inquisitor

Jakobin in Praag

Mijn tweede operavoorstelling in Praag vond plaats in het "Národní divadlo", het Nationaal Theater dat uitkijkt op de Moldau. In dit operahuis ligt de nadruk op Tsjechische opera's met vooral werken van Dvorak en Smetana. In de rest van de wereld beperkt hun repertoire zich tot Rusalka en een occasionele Verkochte bruid, maar ze hebben uiteraard nog heel wat meer opera's op hun palmares.

Foto

Dvoraks Jakobín ging in 1889 in dit theater in premičre en werd er sindsdien al meer dan 1000 keer opgevoerd. Ongeveer tien jaar later herwerkte hij zijn opera. Het resultaat is een opera die muzikaal een aantal verwantschappen vertoont met Rusalka, die in 1901 ontstond.

Het verhaal speelt zich af in een Tsjechisch dorpje waar een Graaf heerst. Hij heeft zijn zoon Bohus onterfd ten voordele van zijn neef. Als Bohus met zijn vrouw Julie weerkeert in het dorp wordt hij gevangen genomen door zijn neef (onder het mom van dat hij een Jacobijn zou zijn). Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk komt alles goed en wordt Bohus de nieuwe Graaf. Daarnaast is er nog een lichtvoetigere intrige rond de muziekleraar Benda en zijn dochter Terinka. Terinka is verliefd op Jiri, maar ook Burggraaf Filip heeft een oogje op haar laten vallen. Ook deze plot loopt goed af...

De productie van Jiri Herman is redelijk nieuw, ze dateert van 2011. Het is een mooie, bij momenten poëtische, productie zonder in folkoristische beelden te vervallen. Centraal staat de muziekschool van Benda met houten stoelen in allerlei maten. Op de eerste rij van de zaal staan schoolbanken waar een deel van het kinderkoor zit.

In vergelijking met Don Carlo werd deze voorstelling wél heel goed gezongen. Svatopluk Sem zingt Bohus met een warme bariton en soepele hoogte. Ales Briscein was zeer overtuigend als Jiri. Zdenek Plech is een jonge bas, die blijkbaar ook rollen als Hagen en Fasolt in de aanbieding heeft. Bij die Wagner-rollen heb ik zo mijn bedenkingen, maar een buffo-partij als Filip doet hij uitstekend, al neigt zijn stem soms naar het baritonale.

De twee sopranen zijn heel verschillend. Dana Buresová heeft een "typische" Slavische stem met een eng vibrato, veel metaal en een penetrerende projectie. Daardoor komt haar Julie misschien iets minder sympathiek over. Katerina Knezikova is daarentegen een zeer charmante Terinka.

Dit was de eerste keer dat ik Jakobín hoorde en het is een opera die mijns inziens ook buiten Praag een toekomst zou kunnen hebben... het moet niet altijd Rusalka zijn.

Publicatie: zaterdag 27 april 2013 @ 16:42
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen