ti guarda dal Grande Inquisitor

I Capuleti e i Montecchi in het PSK

De Opera van Luik bracht gisteren in het PSK een wervelende en opzwepende concertante uitvoering van Bellini's opera I Capuleti e i Montecchi.

De in de seizoensbrochure aangekondigde Giulietta en Romeo (Lisnic en Todorovich) werden de afgelopen weken vervangen. En de nieuwe Giulietta was ondertussen ook ziek gevallen, waardoor ze in extremis de Russische sopraan Ekaterina Siurina moesten overvliegen uit Moskou. Maar wat een vervanging... in een woord: fe-no-me-naal !

FotoDeze jonge sopraan - ik schat haar vooraan in de twintig - heeft een onaards mooie, glasheldere, loepzuivere stem. Haar woordprojectie en frasering doet bij momenten Callasiaans aan, alhoewel ze totaal anders klinkt. Als ze coloraturen zingt, dan zijn die volledig geïntegreerd in de rest van haar stem... ze moet niet eerst naar een of andere coloratuurversnelling overschakelen. Haar hoge zwevende noten zijn even hemels en even homogeen als de rest van haar stem. Ekaterina Siurina is ongetwijfeld een zangeres om in de gaten te houden.

Haar Romeo, de Roemeense mezzo Ruxandra Donose, moest niet echt voor haar onderdoen. Aanvankelijk "sprong" ze een beetje teveel naar de hoge noten, maar dat verdween in de loop van de avond. Ze heeft een romige stem met die constante donkere mezzo-ondertoon. De duetten met Siurina waren van een ontroerende schoonheid. De tenor Cesare Catani zong Tebaldo. Hij is niet meteen de meest subtiele tenor, maar zijn stem zit wel goed en de manier hoe zijn hoogte eruit knalt, is best wel opwindend.

Publicatie: donderdag 15 april 2004 @ 8:35
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen