ti guarda dal Grande Inquisitor

La favorite in Parijs

Het Théâtre des Champs-Elysées viert dit jaar zijn eeuwfeest. Dit weerspiegelt zich in de programmatie van het seizoen die grasduint in de geschiedenis van het theater... de Ballets Russes en de "Sacre du printemps" mogen niet ontbreken, maar ook opera's als Benvenuto Cellini (het inhuldigingsgala van 1913) of Pénélope van Fauré (gecreëerd in het TCE) staan op het programma. Gisteren voerden ze een andere Franse opera op... Donizetti's La favorite.

Foto

Op een aantal vlakken was het een ontgoochelende voorstelling. De regie van Valérie Nègre kwam amateuristisch over. Op een grotendeels leeg podium laat ze de solisten regelmatig knielen en over de grond kruipen... iets wat een Spaanse koning nooit zou doen en wat vooral het gebrek aan fantasie aantoont van de regisseur. De koorregie is knullig en bij momenten belachelijk als het koor poses aanneemt, musicaldansjes doet of onhandig probeert te dansen. Pijnlijk. De Luikse chef-dirigent Paolo Arrivabeni leidde dan weer een slaapverwekkende uitvoering die nauwelijks verder dan een gezapig andante kwam. Af en toe laat hij pauzes vallen die het ritme totaal breken, waarschijnlijk wachtend op applaus dat meestal niet kwam. Pijnlijk.

Gelukkig waren de drie protagonisten wel van een behoorlijk niveau. Twaalf jaar geleden heeft de opera van Luik ook La favorite opgevoerd. De rol van de Spaanse koning Alphonse XI werd toen gezongen door een nog jonge en onbekende bariton. Ondertussen is dezelfde Ludovic Tézier uitgegroeid tot een van de belangrijkste Franse baritons van het moment. Met zijn bronzen stem zingt hij een nobele "Léonor, viens, j'abandonne". Marc Laho is een andere Luikse connectie. Hij zingt Fernand met zijn heldere tenor. De hit van de opera, "Ange si pur", krijgt wel een paar vreemd klinkende hoge noten mee.

De "favoriete" Leonor di Gusmán werd vertolkt door de Britse mezzo Alice Coote. Ze is geen flamboyante of erg charismatische zangeres, maar eerder een integere muzikante. Haar lyrische mezzo moet ze wel af en toe in een borststem forceren om de lage noten resonant te produceren en er zit wat ruis op de overgang naar haar hoog register dat op zich wel mooi straalt. Ze zong "Oh, mon Fernand" - de ándere hit uit de opera - met een uitgebreid scala aan emoties. Maar het is met haar sterfscène dat ze het meest overtuigde.

Publicatie: woensdag 20 februari 2013 @ 9:47
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen