ti guarda dal Grande Inquisitor

Joyce DiDonato in het PSK

Het PSK zat gisteren bijna volledig vol voor het concert van Joyce DiDonato en Il Complesso Barocco. Met vier aria's voor en vier aria's na de pauze, gevolgd door drie bisnummers weerklonk bijna de volledige inhoud van haar recente barok-CD "Drama Queens"... afgewisseld met een vioolconcerto van Vivaldi en orkestrale stukjes uit andere opera's.

Foto
foto © Ralf Pleger

Aria's als Intorno all'idol mio van Cesti en Sposa, son disprezzata van Giacomelli staan geboekstaafd als "arie antiche", niemendalletjes ten behoeve van zangstudenten om hun stem te vormen. In het geval van Joyce DiDonato valt aan die stem nog maar weinig te vormen of te vervolmaken... enkel haar forte hoge noten zijn niet altijd even mooi.

Met verbluffende stembeheersing vult ze moeiteloos de grote zaal van het PSK. Met de Monteverdiaanse snikken in Disprezzata regina en het vocale vuurwerk van Da torbida procella maakt ze duidelijk dat coloratura "kleur" betekent. Zelfs halverwege een loopje kan ze haar vocale kleur aanpassen om op subtiele manier haar expressie aan te passen. Ze beschikt ook over een uitgebreid repertoire aan trillers; snel of traag, hoog of laag, ze komen allemaal aan bod.

In de twee aria's van Cleopatra, Morte col fiero aspetto van Hasse en het beroemde Piangerň la sorte mia, valt haar duizelingwekkende adembeheersing op. Je moet effectief moeite doen om te weten te komen waar en of ze wel ademt. Het is een oneindige stroom muziek waarmee ze haar publiek murw slaat. Vocale hoogstandjes zoals het perfecte messa di voce aan het begin van Madre diletta, abbracciami klinken live even schitterend als op de CD.

Het is een puur genot om een zangeres als Joyce DiDonato bezig te horen en alle mogelijkheden van de menselijke stem te horen etaleren. Ze werd dan ook beloond met een terechte staande ovatie.

Publicatie: dinsdag 5 februari 2013 @ 17:05
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
0 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen