ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Fledermaus in de Munt

Die Fledermaus is een perfecte operette voor de eindejaarsperiode, maar het is al een eeuwigheid geleden dat die nog eens in de Munt te horen was. Volgens "carmen" dateert de laatste voorstelling van 1966 ! Het is dan ook spijtig dat de voorstelling, die deze week te zien is, slechts een semi-scenische voorstelling is... maar het is beter dan niks.

Foto

Het orkest zit op het podium met een paar sfeervolle kroonluchters erboven. De orkestbak werd tot op het niveau van de parterre gebracht, waar een lederen sofa het belangrijkste decorelement is. Rechts staan tafeltjes en stoelen voor het koor.

Guy Joosten was verantwoordelijk voor de scenische invulling en voor het herschrijven van de dialogen. Vooral in de rol van Frosch heeft hij zich kunnen inleven. Hij is geen gevangeniscipier maar een technicus van de Munt die stofzuigend de zaal binnenkomt tijdens de ouverture. Hij komt regelmatig tussen tijdens de volledige voorstelling en niet tijdens de klassieke monoloog van het laatste bedrijf. De rol werd gespeeld door Georg Nigl, in het begin van het seizoen nog te horen in Passion. Met een Weens accent pikt hij in op de actualiteit, bekritiseert hij de Muntproducties, persifleert hij Gerard Mortier en gaat hij ook de filosofische toer op.

Oorspronkelijk was Thomas Johannes Mayer voorzien voor de rol van Eisenstein. Hij werd echter vervangen door Dietrich Henschel. Hij is echter geen natuurlijke Eisenstein. Ivan Ludlow was zijn verkouden compaan Dr. Falke, wat vooral in het eerste bedrijf voor een aantal uitschuivers zorgde. Pavol Breslik was een goede Alfred.

Het waren vooral de vrouwen die konden overtuigen. Andrea Rost heeft de stem en de diva-allures voor Rosalinde. Danielle de Niese heeft ook geannuleerd en werd vervangen door Bernarda Bobro als Adele. Zij is gepokt en gemazeld in het repertoire... de eerste keer dat ik haar ooit hoorde, was trouwens als Adele in de Weense Volksoper. Na wat opwarmingsproblemen zong ze een sprankelende Adele. Tenslotte was Tania Kross een fantastische Prinz Orlofsky dankzij haar ruime mezzo en diepe altkleuren.

Publicatie: vrijdag 21 december 2012 @ 19:27
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen