ti guarda dal Grande Inquisitor

Verdi Requiem in het PSK

Het podium van het PSK stond gisteren stampvol voor een uitvoering van het Requiem van Verdi, met zelfs nog een paar extra trompetten in de voorste loges. Het Brussels Philharmonic kwam onlangs nog in het nieuws omdat ze overgeschakeld zouden zijn op tablets, maar voor dit concert gebruikten ze toch nog de klassieke papieren partituren. Dirigent Michel Tabachnik deed het echter allemaal uit het blote hoofd.

Foto

Voor de uitgebreide koorpassages hadden het Vlaams Radio Koor en het Octopus Symfonisch Koor de handen in elkaar geslagen en het resultaat mocht er zijn. Van een onwaarschijnlijk piano ingezet "Requiem" tot een losbarstend "Dies irae" klonk alles fantastisch homogeen alsof het uit één mond kwam met pakweg negentig hoofden.

De sopraan Katrin Kapplusch zwabberde een groot deel van de avond heen en weer, met soms een dunne stem, dan weer vol en krachtig, soms genepen, dan weer met piano hoge noten. Maar haar 'moment de gloire' komt op het einde. Voor het "Libera me" gaat ze letterlijk tussen het koor staan en wisselt een gedreven recitatief af met prachtige spinto-gekleurde frases. Natascha Petrinsky liet een grote indruk na. Ze heeft een unieke, enigszins metaalachtige, klank die moeilijk harmonieert met een andere stem, zoals bijvoorbeeld met de sopraan tijdens het "Agnus Dei". Maar als ze solo zingt tijdens het "Liber scriptus" of bij haar inzet van het "Lacrimosa" kwam er een massieve muur van klank de zaal in die mijn haar deed rechtstaan.

De Amerikaan Chad Shelton is een nieuwe naam voor mij. Hij heeft een vol-lyrische tenor met een licht-nasale stem die goed projecteert en die in de hoogte naadloos aansluit bij de rest van zijn stem. Het "Ingemisco" zong hij met een goed zittend mezza voce dat misschien toch iets meer piano had gemogen. De bas Christof Fischesser hebben we vorig jaar leren kennen als Padre guardiano in de Vlaamse Opera. Ook in het Requiem werkt zijn warm timbre perfect tot in de dieptes van het "Confutatis maledictis".

Het enige minpunt van het concert heeft te maken met BOZAR. Ze vonden het blijkbaar geen probleem om tot een half uur na het begin van het concert nog tientallen (!) mensen binnen te laten. Ongezien en ongehoord.

Publicatie: zondag 16 december 2012 @ 9:49
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen