ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Zauberflöte in het PSK

In 2005 voerde de Munt Die Zauberflöte op in de productie van William Kentridge. Het is met deze productie dat we ook de interpretatie van René Jacobs leerden kennen. Wat later verscheen een opname met de Akademie für Alte Musik Berlin en momenteel tourt hij door Europa met een concertante reeks opvoeringen van Die Zauberflöte. Gisteren passeerde hij in het PSK.

Muzikaal is ze erg gelijklopend met de voorstellingen in de Munt op het vlak van tempokeuzes, versieringen van aria's en aandacht voor de dialogen, die soms dramatisch gedeclameerd of anders verlevendigd worden... zo zingt Papagena bij haar eerste optreden een stukje uit "Die Alte", één van Mozarts liederen. De achtergrondgeluiden zijn er ook bij. De hele koninklijke loge staat vol met slagwerk van vogelfluitjes en waterdruppels tot donderplaten. Het geheel zorgt voor veel sfeer, niet in het minst omdat iedereen zonder partituur zong en heel het podium en soms zelfs de zaal gebruikt wordt in wat een licht semi-scenische opvoering was. Het was dan ook een zeer onderhoudende avond ondanks een paar mindere vocale prestaties.

Topi Lehtipuu was zeven jaar geleden in de Munt weinig overtuigend als Tamino en dat is nog altijd zo. Hij maakt vooral duidelijk hoe moeilijk deze rol, en de portret-aria in het bijzonder, wel is. Miah Persson is vooral in het eerste bedrijf een uitstekende Pamina met een mooie ruime stem, en wel lichtjes geaccenteerd Duits in de dialogen. "Ach, ich fühl's" was degelijk zonder echt aangrijpend te zijn.

Marcos Fink heeft geen echt diepe bas, maar zijn opvallend timbre maakt hem wel tot een nobele Sarastro. Burçu Uyar had enige problemen met de beruchte hoge fa's van de Konigin van de Nacht. In de eerste aria stipte ze slechts eventjes aan, in haar twee aria waren ze niet helemaal juist. Maar haar dramatische expressie als de moeder die haar dochter kwijt is, was wel opvallend in het recitatief van "O zitt're nicht".

Het vraagt meestal niet veel moeite voor Papageno om de show te stelen. Daniel Schmutzhard doet dat met verve, hij zingt zijn aria's feilloos en is een geëngageerde acteur. Tenslotte moet ook het subliem trio van de drie Dames - Inga Kalna, Anna Grevelius en Isabelle Druet - vermeld worden.

Publicatie: dinsdag 20 november 2012 @ 17:31
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen