ti guarda dal Grande Inquisitor

Madama Butterfly in Kopenhagen

Kimono's, papieren lampions, een Japans huisje, een dolk, een achtergrond van Kanagawa-golven... naar hedendaagse maatstaven is Lars Kaalunds enscenering van Madama Butterfly in de opera van Kopenhagen zeer traditioneel. Op een aantal grote momenten staan de zangers zelfs aan de rand van het podium te zingen.

FotoIn het geval van Hui He is dat puur genot. De Chinese sopraan werd in 2000 tweede in de prestigieuze Operalia-wedstrijd van Domingo en zingt sindsdien Cio-Cio-san over de hele wereld. Hui He heeft een grote lyrische stem die neigt naar spinto, ze zingt idiomatisch Italiaans met aandacht voor stijl en tekst. Haar vertolking van "Un bel di vedremo" is overweldigend. De manier waarop ze haar eerste noot piano uit de lucht plukt, is van kippenvelniveau. Ze bouwt de hele aria intelligent op met veel afwisseling tussen licht en donker, effectief gebruik van kleur en dynamiek... het perfecte voorbeeld van hoe "chiaroscuro" werkt.

Een Pinkerton moet van zeer goede huize zijn om naast haar stand te kunnen houden. Onder andere omstandigheden zou Hector Sandoval een aanvaardbare Pinkerton zijn, maar niet in dit geval. In hun duet op het einde van het eerste bedrijf staat hij erbij en gaat roemloos tenonder. Zijn stem klinkt klein, vooral in de hoogte is ze kleur- en vibratoloos wat resulteert in een zwakke "Dovunque al mondo" en weinig begeesterende "Addio, fiorito asil". John Lundgren kan daarentegen wel stand houden als Sharpless. Zijn prachtige bronzen bariton draagt tijdens de briefscène bij tot een aangrijpend moment.

Publicatie: donderdag 1 november 2012 @ 8:27
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen