ti guarda dal Grande Inquisitor

Dialogues des Carmélites in Luik

Dialogues des Carmélites is een van de belangrijkste Franse opera's van de twintigste eeuw. Zowel de Munt als de Vlaamse Opera laten het Franse operarepertoire grotendeels links liggen, maar gelukkig is er nog Opéra de Wallonie om orde op zaken te stellen. De productie die momenteel in Luik te zien is, is zeker de verplaatsing waard.

Foto

Het is weliswaar een traditioneel opgevatte productie, maar voor deze opera is dit bijna zeker de beste oplossing. Het heeft geen zin om "creatief" te zijn met de periode (de Franse Revolutie), de plaats (een klooster in Compiègne) of de karakters (karmelietessen)... en gelukkig heeft de regisseur, Jean-Claude Auvray, dat ook niet gedaan.

De slotscène - de executie van de 16 nonnen met de guillotine - heeft hij eenvoudig opgelost door hen een voor een te laten verdwijnen achter een deur, waarna de meedogenloze "tchak" te horen was. Maar alhoewel deze scene muzikaal en dramatisch de meest aangrijpende zou moeten zijn, kwam ze toch over als een anti-climax.

Leontina Vaduva voerde de zeer homogene bezetting aan in de hoofdrol van Blanche de la Force. Haar stem is wat ronder en romiger geworden sinds ze een paar jaar geleden Susanna zong in de Munt. Ze is een zeer overtuigende Blanche die alleen in de hoogte soms wat roeperig is, maar wel idiomatisch Frans zingt. Net zoals de rest van de bezetting trouwens... het feit dat zowat alle zangers Franstalig zijn, zal daar wel niet vreemd aan zijn.

De oude en de nieuwe priores werden respectievelijk gezongen door Mady Urbain en Marie-Paule Dotti. Mme de Croissy is een van die rollen die meestal bezet worden met oude mezzo's die op hun retour zijn. Mady Urbain is wel niet meer van de jongste, maar ze heeft toch nog voldoende stem om de autoriteit van een priores uit te stralen, alhoewel ze in haar sterfscène soms wat te hysterisch is. Marie-Paule Dotti is zeker niet de dramatische sopraan die Poulenc in gedachten heeft, waardoor ze vooral in het laatste bedrijf wat moeite heeft met het orkest. Maar ze is desalniettemin een menselijke Mme Lidoine.

De twee overblijvende grote rollen werden bezet met vaste waarden in Luik. Christine Solhosse zingt de rol van Mère Marie en Anne-Catherine Gillet zingt Soeur Constance. Vooral Gillet tekent het wisselende karakter van Constance heel mooi.

Afgezien van een paar kleinere bemerkingen is dit tot nu toe een van de betere producties die de Opéra de Wallonie dit seizoen al op de planken gezet heeft.

Publicatie: zondag 28 maart 2004 @ 22:24
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen