ti guarda dal Grande Inquisitor

Meisterkurs in Schwarzenberg

De week van de Schubertiade Schwarzenberg die ik dit jaar meegemaakt heb, was één van de zwakkere edities van de afgelopen jaren... afgezien van de ontdekking van de fantastische jonge tenor Mauro Peter. Maar naast de liedrecitals worden ook "master classes" georganiseerd. Tot nu toe was Dietrich Fischer-Dieskau de eerste keuze als "Meister". Die rol wordt nu stilaan overgenomen door Thomas Quasthoff en Justus Zeyen. Afgelopen week leidden ze weer tijdens vijf voormiddagen een master class, die ze opdroegen aan wijlen Dietrich Fischer-Dieskau, met drie mezzo's, twee (bas)baritons en vier pianisten.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

De vijf zangers zijn technisch van een behoorlijk goed niveau, alhoewel er bij iedereen nog wel een en ander te verbeteren valt. Tijdens een publieke les werkt Thomas Quasthoff niet aan techniek, hoogstens maakt hij een opmerking als een zanger zijn steun verliest en op zijn keel begint te zingen. Zijn lessen zijn vooral gericht op interpretatie en het zoeken naar kleuren... wat ook voor het publiek het meest interessant is. Tegelijkertijd werkte Justus Zeyen met de pianisten, met extra sessies zonder publiek.

Thomas Quasthoff is waarschijnlijk een van de meest extroverte zangers die er ooit geweest zijn en dat weerspiegelt zich ook in zijn lessen. Hij probeert zijn ideeën over te dragen op de studenten door grapjes te maken of voor te zingen. Hij vertrekt altijd vanuit de tekst en de partituur en lijkt minder geïnteresseerd in de achtergrond van een lied, zoals bijvoorbeeld Dietrich Fischer-Dieskau deed.

De master classes werden zeer goed bezocht, niet in het minst omdat Quasthoff een begenadigde "entertainer" is. Maar ik vermoed dat ook veel mensen kwamen luisteren naar hoe de zingende Quasthoff klinkt. Eerder dit jaar besliste hij om niet meer op te treden nadat de emotionele shock na het overlijden van zijn broer aan longkanker zijn stem te veel beïnvloed zou hebben. Tijdens de lessen zong hij regelmatig voor en eerlijk gezegd is er eigenlijk geen verschil hoorbaar hoe hij nu (fragmenten van) Erlkönig zingt en twee jaar geleden. De kleur, de dynamiek, het timbre, de stembeheersing zijn er nog altijd... enkel een paar hoge noten klinken minder zeker, maar dat zou ook kunnen omdat hij waarschijnlijk niet ingezongen was.

Het emotionele moment van de week was echter tijdens de les van een Spaanse mezzo die beslist had om op Mahlers Rückert-Lieder te werken, inclusief Ich bin der Welt abhanden gekommen. Het zou best zijn favoriete lied kunnen zijn, het was ook het enige lied waarvoor hij niet de partituur vroeg. Op een bepaald moment neemt Justus Zeyen de piano over om een detail te illustreren, Quasthoff begint mee te zingen en ze voeren het uit tot het einde. Pure magie uit de echt grote dagen van Quasthoffs loopbaan. Als hij dit niveau niet voldoende vindt, dan zouden andere zangers zich toch vragen moeten stellen...

Publicatie: zaterdag 8 september 2012 @ 10:17
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Der Graf von Luxemburg in Duisburg

Het is nog eens tijd voor een streepje operette. Twee jaar geleden ging een nieuwe productie van Der Graf von Luxemburg in Düsseldorf in première en wordt dit seizoen hernomen in Duisburg.

Operette, 22-6-2018 10:11
0 opmerkingen

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
4 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen