ti guarda dal Grande Inquisitor

Mojca Erdmann in Schwarzenberg

Het namiddagrecital was een tweeluik met muziek van Handel voor de pauze en Richard Strauss erna. De hoofdrolspelers waren sopraan Mojca Erdmann, violist Renaud Capuçon en pianist Jérôme Ducros. Elk deel begon met een vioolsonate.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

In het geval van Handel was dat de vioolsonate Opus 1/13, gevolgd door twee liederen uit Neun deutsche Arien. Na amper twintig minuten was het al pauze, wat schandalig kort is. Mojca Erdmann zong Süsse Stille, sanfte Quelle en In den angenehmen Büschen met weinig vibrato en een kristallen sopraan. Haar helder timbre contrasteerde meer met het warme timbre van Capuçons Guarneri-viool dan dat ze ermee harmonieerde.

Zo kort het eerste deel was, des te langer was het tweede deel. Dat was vooral te wijten aan Strauss' vioolsonate Opus 18. Erdmann had daarna een stevige brok Strauss-liederen uitgekozen. Ze danste mooi door Einerlei. Ik weet niet of het theoretisch mogelijk is om Leises Lied mooi te maken, maar volgens mij is dat weer zo'n draak van een Strauss-lied waar ook Erdmann me de eventuele kwaliteiten niet van kon duiden. Met Meinem Kinde riep ze het klankbeeld van Der Rosenkavalier op, alhoewel er toch meer dan tien jaar tussen beide composities ligt. Voor Morgen werd de piano aangevuld met de viool. Nu was er wel meer dialoog tussen Erdmann en Capuçon dan in de Handel-aria's.

Met Cäcilie als bisnummer zingt Mojca Erdmann moeiteloos door het volume van de ontketende piano. Met een herneming van Morgen eindigde een toch wel enigszins teleurstellend recital...

Publicatie: zaterdag 1 september 2012 @ 22:33
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen