ti guarda dal Grande Inquisitor

Elzbieta Szmytka in deSingel

Elzbieta Szmytka is in België vooral bekend als operazangers door de verschillende rollen die ze in De Munt gezongen heeft - in december was ze daar nog als Donna Anna te horen in Don Giovanni. Gisteren stond ze met Levente Kende op het podium van deSingel voor een liedrecital dat volledig gewijd was aan Rachmaninov.

Qua stembeheersing was er niet echt veel op haar uitvoering aan te merken. Vanaf het eerste moment dat ze haar mond opendoet, weet je dat er niets te vrezen is. Elke noot wordt perfect voorbereid en geplaatst, over elke dynamische variatie is nagedacht en - gezien haar operarepertoire - hoeft het niet te verbazen dat ook alle hoge noten er schijnbaar moeiteloos uitkomen. Je voelt de "maar" al komen...

Maar dat alleen is niet voldoende.

Ik miste vooral emotie en warmte omdat ik nooit het gevoel had dat ze echt meende wat ze zong. Het vraagt enige moed om het recital te beginnen met Zing niet, schoonheid (op. 4/4), maar ik miste de melancholie en de poëzie in dit lied. Ik wacht op jou (op. 14/1) was wel mooi gezongen, maar ze legde vooral de nadruk op de (kalver)liefde en van de kwelling, waarvan sprake in de laatste strofe, was niets te bespeuren. In Seringen (op. 21/5) ontbrak dan weer de grote lyrische boog, die zo typisch Russisch is. En van een lied als De rattenvanger (op. 38/4) verwacht ik minstens een knipoog, maar Szmytka's uitvoering miste charme. En haar slotlied, Au! (Op. 38/6), kon wat meer spontaneïteit gebruiken.

Het matig enthousiaste publiek kreeg tenslotte nog een bisnummer van Chopin. Kortom, een goed uitgevoerd recital, maar nogal koel en berekend.

Publicatie: dinsdag 23 maart 2004 @ 7:52
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen