ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Jahreszeiten in het PSK

Die Jahreszeiten van Haydn is een van die oratoriums die zelden opgevoerd worden. Maar René Jacobs vindt blijkbaar voldoende kwaliteiten in het werk om het te laten horen in het Paleis van Schone Kunsten. En het werk heeft wel een aantal kwaliteiten. "Der Frühling" vind ik weliswaar nogal eentonig, maar "Der Sommer" bevat dan weer genoeg contrasten, gaande van een zonsopgang tot een onweer dat losbarst. "Der Herbst" is het meest volkse deel met een indrukwekkend jachtkoor, dat eindigt in een uit de hand lopend wijnfeest. Het meest 'oratoriumachtige' deel is "Der Winter".

Van de drie oorspronkelijk aangekondigende solisten waren er twee vervangingen. Christiane Oelze zou de sopraanpartij van Hanne zingen, maar werd vervangen door Marlis Petersen. Rekening houdend met de laatste keer dat ik Oelze gehoord heb, lijkt me dit een goede deal. Marlis Petersen heeft een mooie lyrische sopraan met stijlvolle expressie en kleurschakeringen. Ze bouwt een mooie spanning op, zoals het moment waarbij ze in het zomer-deel de zon laat opkomen. Je blijft geboeid luisteren, telkens ze aan het woord is. Naar mijn gevoel heeft ze zelfs alle kwaliteiten in huis om een prachtige Liedzangeres te worden (of te zijn).

Werner Güra was een paar jaar geleden al een dramatische Evangelist voor René Jacobs en nu kreeg hij de rol van Lukas toebedeeld. Hij zong die met een vergelijkbare expressie als Petersen... alhoewel zijn stem iets minder gepolijst overkomt en een baritonale ondertoon heeft. Markus Volpert was de twee vervanger (voor Gerald Finley) en vond ik het minst interessant. Hij probeert wel kleur in zijn stem te brengen, maar het lukt niet voldoende om interessant te worden.

En 'for the record' moet ik ook nog vermelden dat de koorpartijen gezongen werden door het RIAS-Kammerchor en dat dit alles begeleid werd door het Freiburger Barockorchester... alhoewel het misschien beter geweest zou zijn als ze hiervoor een "echt" orkest gevraagd hadden met minder schraal klinkende violen, pauken die niet klinken als lege jerrycans of hoornspelers die zich niet druk moeten maken over hun wisselstukken. Klara zendt het concert uit op woensdag 16 oktober.

Publicatie: zondag 13 oktober 2002 @ 9:41
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen