ti guarda dal Grande Inquisitor

Il barbiere di Siviglia in Riga

Il barbiere di Siviglia in de enscenering van Aik Karapetian zou beter "Il barbiere di Parigi" heten. Om een of andere reden, situeert hij de opera ten tijde van de Franse revolutie, maar doet verder weinig met dat idee.

Foto

Halverwege de ouverture worden oude erotische tekeningen geprojecteerd op een scènebreed guillotine-mes, eindigend bij het bekende Liberté-schilderij van Delacroix. Op de achtergrond van het eerste bedrijf zien we ook het silhouet van een guillotine, de soldaten zijn gekleed als Franse revolutionairen en Figaro betrekt zijn pruiken van geëxecuteerden. Maar fundamenteel wordt dat concept niet verder uitgewerkt... voor zover dat al zou kunnen.

Grosso modo is het een vrij traditionele enscenering, zij het met een paar Grand Guignol-moment als "dokter" Bartolo bloederig een been amputeert met een botte zaag of als Figaro's pruiken op geguillotineerde hoofden blijken te staan. Rosina zit - vrij klassiek - opgesloten in een kooi, die met een katrol omhoog getrokken wordt om haar het ontsnappen te beletten.

In de bezetting viel de jonge Turkse tenor Tansel Akzeybek op als een fantastische Almaviva. Bij hem geen Rossini-gemekker, maar een zuivere en verleidelijke, honingzoete toon met gemakkelijke hoogte, inclusief trillers, vlotte coloraturen en extra hoge geïnterpoleerde nootjes, en een voorbeeldige dictie.

Evija Martinsone is een sopraan-Rosina (de bekendste Letse mezzo van het moment, Elina Garanca, was waarschijnlijk niet beschikbaar). Haar interpretatie van "Una voce poco fa" liet te wensen over. De komische timing zat er net naast en ze voegde wat misplaatste lachjes toe. Voor de rest is ze wel een degelijke Rosina. Vooral haar zangles was schitterend en daar zat haar timing en de interactie met Almaviva wel goed.

Andrei Jilichovski was een goede Figaro. "Largo al factotum" was hoogst origineel versierd met veel falseteffecten. Maar hij heeft een gebronsde bariton met een stralende hoogte, waarin ik al de kiemen van een toekomstige Verdi-bariton meen te ontwaren. Met Piotr Micinski kregen we bas te horen in de rol van Bartolo. Hij weet de klippen van de ratelmomenten, zoals op het einde van "A un dottor dell mia sorte", handig te omzeilen zonder echt zuiver te ratelen.

Tenslotte wil ik nog de Berta van Ilona Bagele vermelden. Zonder de Filepjevna-make-up van een dag eerder, ziet ze er een stuk jonger uit. Berta mocht haar sorbetariaatje "Il vecchiotto cerca moglie" zingen. Ze deed dat zo overtuigend dat ik me afvroeg hoe zij zou klinken als Rosina...

Publicatie: vrijdag 8 juni 2012 @ 9:08
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen