ti guarda dal Grande Inquisitor

Elias in Dortmund

Het is al lang geen curiositeit meer om oratoriums te ensceneren, zelfs Requiems en Passies moeten eraan geloven. Maar oratoriums zoals Jephta of ook Elias hebben voldoende dramatische kwaliteiten om ze te omkleden met scenische actie. Regisseur (en tevens de opera-intendant van Dortmund) Jens-Daniel Herzog maakte een aangrijpende productie.

Foto

De productie is een confrontatie tussen Elias en het volk, die begint tijdens een moment van sociale onrust in een of ander bedrijf. Tijdens die betogingen wordt het kind van de "Witwe" onder de voet gelopen en sterft... later zal Elias het kind terug tot leven wekken na een schrijnende bede van de moeder.

In het eerste deel lijkt Elias nog het hoofd van de beveiliging te zijn (de engelen behoren tot dezelfde ploeg), maar in het tweede deel krijgt het een politieke context en voert hij campagne om gekozen te worden als leider. Desalniettemin blijft hij toch alleen achter. Vooral het eerste deel is sterk in beeld gebracht. Het tweede deel is chaotischer en minder samenhangend, wat misschien aangeeft dat het uitgangspunt van Herzog toch niet helemaal juist was.

Er werd op hoog niveau gemusiceerd. Christian Sist heeft een rijke basbariton die met het nodige volume en breed expressief palet de volledige voorstelling domineert. Maar hij kan zijn stem ook terugplooien voor het intieme gebed "Herr Gott Abrahams" of een hartverscheurende "Es ist genug".

Even aangrijpend is de vertolking van Julia Amos als de vrouw die haar kind verloren heeft en met "Was hast du an mir getan" om hulp smeekt. Ze zong ook "Höre, Israel", waarbij ze een paar keer haar vibrato en intonatie verloor. Bij de Engelen liet Anke Briegel een frisse hoge sopraan horen en gaf Katharina Peetz een meeslepende vertolking met haar warme mezzo.

Publicatie: vrijdag 18 mei 2012 @ 9:52
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen