ti guarda dal Grande Inquisitor

Théâtre du Châtelet 2004-2005

Het Théâtre du Châtelet in Parijs gaat volgend seizoen de (eenen)twintigste eeuwse toer op met twee wereldcreaties, Le Luthier de Venise van Gualtiero Dazzi en Angels in America van Peter Eötvös, twee opera's van Henze, The Bassarids en Pollicino, en Takemitsu: My way of life van Toru Takemitsu.

Maar om het seizoen te openen hebben ze het team van La belle Hélène terug bijeengebracht voor een andere Offenbach... La Grande-Duchesse de Gérolstein. De regie is weer in handen van Laurent Pelly, Marc Minkowski dirigeert zijn 'Musiciens' en in de hoofdrollen krijgen we weer Felicity Lott, Yann Beuron en François Le Roux. En op het einde van het seizoen hernemen ze Arabella in een regie van Peter Mussbach en met Karita Mattila, Barbara Bonney en Thomas Hampson.

In het kader van het "Festival des régions" staan nog twee opera's op het programma... Medea van Cherubini - een 'Callas-opera' - met Anna Caterina Antonacci in de titelrol, en La rondine met de Alagna's.

In de Châtelet hebben ze ook een reeks liedrecitals. Volgend seizoen is het een hoofdzakelijk vrouwelijke bedoening, afgezien van de bas Kristinn Sigmundsson. Maar voor de rest zijn er recitals van Anne Sofie von Otter, Violeta Urmana, Karita Mattila en een duo-recital met Barbara Bonney en Angelika Kirchschlager.

Publicatie: donderdag 18 maart 2004 @ 15:16
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen