ti guarda dal Grande Inquisitor

Maskerade in Krefeld

De componist Carl Nielsen heeft maar twee opera's geschreven. Zijn komische opera Maskerade heeft zo ongeveer de status van Deense nationale opera gekregen, maar wordt buiten Denemarken nauwelijks opgevoerd. De opera is bij ons waarschijnlijk "bekend" van de toernee onder leiding van Ulf Schirmer midden de jaren '90 wat dan ook tot een CD-opname geleid heeft. Ondanks die onbekendheid heeft het kleine Theater Krefeld de opera toch op hun repertoire gezet, zij het in een Duitse vertaling.

Foto
foto © Stutte

Regisseur Aron Stiehl heeft een leuke enscenering bedacht met veel kleur, vooral voor de kostuums van het gemaskerd bal werd de fantasie de vrije loop gelaten. Het eerste deel van de opera, ten huize van Jeronimus, speelt in een draaidecor waar de kamer van Leander, de badkamer met sauna en de keuken elkaar afwisselen.

Het spijtige van de enscenering is dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen de standen. Net zoals bij Nozze geldt ook in Maskerade een onderscheid tussen meesters en knechten en de parallellen ertussen die in de opera tot uiting komen. In deze productie lijken Leander en diens dienaar Henrik gewoon vrienden die na een nachtje stappen in dezelfde kamer wakker worden. Ook Leanders geliefde Leonora en haar meid Pernille staan op hetzelfde maatschappelijk niveau.

Op muzikaal vlak is het een degelijke voorstelling van het ensemble van Krefeld. De zangers zijn van gemiddeld niveau, met tenor Michael Siemon (Leander) en bariton Tobias Scharfenberger (Henrik) als positieve uitschieters. Graham Jackson leidde het orkest, maar slabakte regelmatig waardoor de vaart verdween uit de voorstelling.

Publicatie: donderdag 17 mei 2012 @ 10:21
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen