ti guarda dal Grande Inquisitor

Otello in de Munt

De afgelopen week heeft de Munt drie concertante uitvoeringen gegeven van Otello, ossia il moro di Venezia (weliswaar met een aantal gecoupeerde scènes). Een huppelende Evelino Pidò stond voor het Muntorkest en -koor en dirigeerde een gedreven uitvoering van Rossini's opera.

Deze Otello heeft weinig uitstaans met het meesterwerk dat Verdi een paar tientallen jaren later zou componeren. Desdemona is bijvoorbeeld nog niet getrouwd met Otello, maar wordt door haar vader Elmiro uitgehuwelijkt aan Rodrigo. Vooral omwille van onverholen rascistische redenen ziet hij het niet zitten dat ze met een moor zou trouwen. In het laatste - en muzikaal tevens sterkste - bedrijf vermoordt Otello wel Desdemona en zichzelf.

Foto
in 1994 was een scenische Otello te zien in de Munt

In de twee eerste bedrijven krijgen we typische Rossini-muziek, waarvan bepaalde melodieën herkenbaar zijn uit andere opera's. Met de ouverture en het openingskoor waande ik me bij La cenerentola en verwachtte dat Dandini elk moment zou komen binnenwandelen. Maar wat deze Otello uitzonderlijk maakt, is de bezetting. Er moet indertijd iets in het Napolitaans water gezeten hebben... want Rossini heeft zomaar eventjes een half dozijn tenors voorzien, waarvan drie toch wel behoorlijk belangrijke rollen zijn.

Het tenorfeest situeert zich vooral in het tweede bedrijf. Na een korte scène tussen Desdemona en Rodrigo, zingt Rodrigo de bekendste aria van de opera, "Ah, come mai non senti". De Russische tenor Dmitry Korchak rijgt de hoge do's (of daaromtrent) adembenemend aan elkaar. Ze zijn net iets minder vlot dan bijvoorbeeld bij Florez, maar hij beweegt even gemakkelijk door de coloraturen met zijn iets lyrischere stem. Daarna volgt een partijtje vocaal armworstelen tussen Otello en Jago, gevolgd door de confrontatie tussen Otello en Rodrigo met een paar interventies van Desdemona. Dario Schmunck probeert zich sterk te houden, maar wordt vocaal weggeblazen door Otello.

Die Otello is Gregory Kunde. Het is één van zijn paraderollen, die hij onder andere ook al in Pesaro gezongen heeft (en die hij volgens zijn website ook in de Vlaamse Opera gaat zingen in 2014). Zijn vertrouwdheid met de partij maakt dat hij nauwelijks oog heeft voor zijn partituur maar wel voor zijn collega-zangers. Hij heeft een donkere tenor met de robuustheid van een spinto, maar ook met een betrouwbare hoogte die hij zowel licht als krachtig kan aanzetten. Er hangt wel een constante zweem van heesheid over zijn stem, maar het blijft een indrukwekkende prestatie.

In het derde bedrijf heeft Otello weliswaar een monoloog waarin Gregory Kunde al zijn expressieve mogelijkheden moet bovenhalen, maar het is eigenlijk het Desdemona-bedrijf met vooral haar scène rond "Assisa a piè d'un salice". Anna Caterina Antonacci gaf een doorleefde vertolking met ruime stem, die enkel in de hoogte lichtjes haperde.

Publicatie: vrijdag 4 mei 2012 @ 20:17
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen