ti guarda dal Grande Inquisitor

Don Giovanni in Parijs

Toen ik de Don Giovanni in de enscenering van Michael Haneke voor de eerste keer zag, beschouwde ik het als een van de meer geslaagde moderne producties van Mozarts opera. Vijf jaar later is dat oordeel nauwelijks gewijzigd.

Foto

Het idee van Haneke kan samengevat worden als volgt. Don Giovanni is kaderlid in een of andere firma (het zicht door de vensters van het kantoorgebouw zou dat van La Défense kunnen zijn). Hij vermoordt de grote baas van de zaak na diens dochter verleid te hebben en hij misbruikt zijn positie ten aanzien van de kuisploeg (waaronder Zerlina en Masetto).

Het zit allemaal heel ingenieus en intelligent in elkaar... zelfs de scène met het standbeeld vond ik deze keer beter werken dan vorige keer. Tijdens de kerkhofscène zien we weliswaar geen standbeeld, maar enkel een deur waar een streep licht uitvalt. In dat kantoor zit waarschijnlijk het lijk van de Commendatore nog altijd op zijn bureaustoel. Nadien komt Donna Anna uit diezelfde kamer, waardoor gesuggereerd wordt dat zij een valstrik aan het opzetten is om zich te wreken op Don Giovanni.

Het enige wat me regelmatig stoorde was zijn behandeling van de recitatieven. Hij laat namelijk regelmatig dramatische stiltes vallen. Dat doorbreekt het ritme van de muziek en werkt dus averechts. Hoedanook, ik ben zeer benieuwd hoe Haneke volgend jaar Cosi fan tutte gaat aanpakken in de Munt.

Peter Mattei is de Don Giovanni van deze productie, net zoals vijf jaar geleden. De rest van de bezetting is echter nieuw. Mattei's Don is genoegzaam bekend met zijn uniek timbre en zijn lichtjes agressieve inleving in de rol. Voorzal zijn zoetgevooisde serenade "Deh, vieni alla finestra" viel op. David Bizic is een redelijke Leporello, maar zijn stem is niet echt Bastille-vullend. Met Saimir Pirgu horen we een Italiaans klinkende Don Ottavio met vooral een geslaagde "Il mio tesoro". Paata Burchuladze was een ronkende Commendatore.

De vrouwenrollen waren alledrie met Françaises bezet. Véronique Gens is ook al jaren vertrouw met Donna Elvira en dat toont zich in een doorleefde "Mi tradi quell'alma ingrata", alhoewel er toch al een paar ouderdomsvlekjes opdoken. Patricia Petibon heeft nog niet de ervaring om de ziel van Donna Anna bloot te leggen in "Or sai chi l'onore", maar wist wel te overtuigen met een zuivere "Non mi dir". De jonge Gaëlle Arquez zong een heel mooie Zerlina met een ronde mezzo die fantastisch goed projecteert... een zangeres om in de gaten te houden.

Publicatie: maandag 9 april 2012 @ 8:50
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Idomeneo in Buxton

In tegenstelling tot Tisbe en Alzira behoort Mozarts Idomeneo ondertussen wel tot het standaardrepertoire. Het was tevens de afsluiter van mijn weekje op het Buxton Festival.

Opera, 22-7-2018 11:00
0 opmerkingen

Alzira in Buxton

Er zijn nog een paar opera's van Verdi die ik nog niet live gezien heb. Gisteren heb ik Alzira van dat lijstje kunnen schrappen. Het was ook het doorslaggevend argument om voor de eerste keer naar het Buxton Festival te gaan.

Opera, 21-7-2018 10:24
0 opmerkingen

Roderick Williams in Buxton

Er was één voorstelling van het Buxton Festival dat het bordje "sold out" gekregen had. Publiekslieveling Roderick Williams en de pianist Iain Burnside lieten gisteren het Pavillion Arts Centre vollopen voor een uitvoering van Schuberts Winterreise.

Liedrecital, 20-7-2018 9:22
0 opmerkingen

Ashley Riches en Katherine Broderick in Buxton

Het liedrecital gisteren was een duo-recital met bas-bariton Ashley Riches en sopraan Katherine Broderick. Aan de piano zat Simon Lepper.

Liedrecital, 19-7-2018 10:16
0 opmerkingen

Tisbe in Buxton

Eén van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen