ti guarda dal Grande Inquisitor

Opéra National de Paris 2004-2005

De Parijse opera heeft haar volgend seizoen aangekondigd. Het is ook het eerste seizoen met Gerard Mortier aan het hoofd... en dat is al meteen te merken aan de programmatie.

Hij haalt producties naar Parijs die hij eerder in Salzburg of in het Ruhrgebied geprogrammeerd heeft. Met name Kat'a Kabanová van Christoph Marthaler, die ook al in de Munt te zien was, en Die Zauberflöte van La Fura dels Baus... twee producties die de reis naar Parijs niet waard zijn. Ook in de aanwezigheid van bepaalde dirigenten (Sylvain Cambreling dirigeert vier opera's) of zangers (José Van Dam zingt in drie opera's) herkennen we de hand van Mortier.

In het najaar staan drie Franse opera's op het programma die tot de belangrijkste werken van de twintigste eeuw gerekend mogen worden. In september is dat Pelléas et Mélisande in een regie van Bob Wilson, maar met een mooie cast, bestaande uit Simon Keenlyside (Pelléas), Mireille Delunsch (Mélisande) en José Van Dam (Golaud). In oktober komt Saint-François d'Assise met weer José Van Dam in de titelrol en met Christine Schäfer als de engel. En in november tenslotte kunnen we Poulencs meesterwerk Dialogues des Carmélites horen met Dawn Upshaw als Blanche, Felicity Palmer als Mme de Croissy en Anja Silja als Mère Marie. Drie voorstellingen die niet te missen zijn...

In het voorjaar krijgt de Parijse opera een Russisch tintje met Prokofievs Oorlog en Vrede in maart, Boris Godunov in mei met o.a. Samuel Ramey en Pique Dame in juni.

Maar ook het "ijzeren repertoire" ontbreekt niet met Il trovatore (Neil Schicoff, Marina Mescheriakova, Dmitri Hvorostovsky), Il barbiere di Siviglia, Otello (Vladimir Galouzin, Soile Isokoski, Carlos Alvarez), Tristan und Isolde (Ben Heppner en Waltraud Meier) en Deborah Polaski in Elektra.

Dit is allemaal te horen in de Bastille. In de Garnier staat het kleinschaliger werk geprogrammeerd, zoals twee barokopera's... Hercules, gedirigeerd door William Christie, en L'incoronazione di Poppea, onder leiding van Ivor Bolton en met Anna Caterina Antonacci in de titelrol. Het seizoen wordt daar echter geopend met Rossini's L'Italiana in Algeri.

Meer details op de website van de Opéra National de Paris.

Publicatie: maandag 15 maart 2004 @ 19:52
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen