ti guarda dal Grande Inquisitor

Rusalka in de Munt (2/2)

Vorige week hoorde ik de eerste bezetting van Rusalka, gisteren stond de tweede bezetting op het podium. Gemiddeld genomen is ze van een vergelijkbaar niveau, maar de krachtverhoudingen liggen iets anders.

Foto
foto © Sébastien Forthomme

De Russische Tatiana Monogarova is uiteraard een verbetering ten opzichte van Papatanasiu in de rol van Rusalka. Er zit veel meer beet in haar stem, die ook ruim klinkt in de lagere regionen waardoor ze ook in de dramatischere momenten kan overtuigen. Er kruipt soms wel een Slavische keelruis in haar stem, maar ik vind haar timbre een stuk boeiender om naar te luisteren.

L'udovit Ludha is een minder zelfverzekerde Prins dan Pavel Cernoch. Zijn liefdesaria op het einde van het eerste bedrijf liet een moeizame hoogte horen. Zijn stem verkleint soms ook, waardoor hij minder hoorbaar wordt. In vergelijking met Willard White is Frode Olsen een kleurloze Vodnik met vocale zwakheden in de hoogte. De stem van Carole Wilson is iets meer afgerond dan die van Renée Morloc, maar ze is wel een goede Jezibaba.

Over de productie van Stefan Herheim kan men blijven schrijven. Deze keer zat ik aan een andere kant van de zaal, waardoor weer andere details opvielen. Deze keer domineerde voor mij vooral het droom- of flashback-gegeven, een idee dat Herheim ook in de Amsterdamse Yevgenij Onegin toegepast heeft. Een andere mogelijke interpretatie van deze productie is dat er, tussen het moment dat Vodnik het straathoertje Rusalka kust, en het moment waarop hij zijn huis binnengaat en zijn vrouw (de Prinses) vermoordt, heel zijn fantasie of droom of verleden aan zich voorbij trekt. Een en ander maakt dat de productie "interessant" blijft. Ik ben er dan ook van overtuigd dat, mocht de Munt deze productie over vier jaar nog eens hernemen, ik nieuwe dingen zal blijven ontdekken.

Publicatie: woensdag 14 maart 2012 @ 18:48
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen