ti guarda dal Grande Inquisitor

Il Pirata in Antwerpen

De concertante opera van de Vlaamse Opera is dit seizoen weer een belcanto-werk. Twee jaar geleden was dat Norma en dit jaar is het Il Pirata... ook van Bellini en met de zelfde twee zangers in de hoofdrol.

In de eerste plaats is dat Michèle Crider in de rol van Imogene. Haar stem is nog altijd even indrukwekkend. Ze heeft geen probleem om de verzamelde krachten van het orkest en het koor plat te zingen, zonder dat ze daarbij de kleur of de klank van haar stem geweld aandoet. Maar volume is niet alles en haar piano's zijn navenant stevig uit de kluiten gewassen... alles is relatief.

De belcanto-probleempjes die ze bij Norma had, heeft ze nog altijd. Trillers (een van mijn stokpaardjes) moeten we uiteraard niet verwachten. Op haar legato is weliswaar niets aan te merken, maar als ze snel staccato moet zingen, gaat ze de mist in. Het gevolg is dat snelle arpeggio's meer klinken als strompelende portamenti. Maar als het wat trager gaat, is er helemaal geen probleem... zoals bijvoorbeeld in het stretta van het duet met Ernesto - waar ze samen vocaliseren - loopt alles van een leien dakje. Maar deze minpunten zijn misschien een kleine prijs die we moeten betalen, maar het blijft spijtig.

Wat me echter wel op mijn zenuwen werkte, is haar "geacteer" tijdens haar waanzinsscene. Naast overacting, bestaat er nu ook zoiets als "over-emoting". Tijdens het orkestrale voorspel begint ze al op haar stoel te wriemelen van de waanzin... sommigen noemen dit misschien doorvoelde inleving, ik vond het belachelijk lachwekkend.

Haar tenorpartner was ook weer Zoran Todorovich als Gualtiero. Hij heeft wel geen klassieke belcantostem, maar hij deed het behoorlijk. Bij de premiere verleden week ging het wel allemaal wat stroef, alhoewel de recitatieven wel in orde waren. Maar het was misschien niet geheel onverwacht, aangezien voor het tweede bedrijf aangekondigd werd dat hij ziek was. Het einde van het tweede bedrijf heeft hij zelfs niet meer gehaald, waardoor ze zijn laatste aria moesten knippen.

Voor de tweede voorstelling, gisteren, was hij nog altijd niet hersteld. Maar ondertussen hadden ze een vervanger gevonden... ene Niclas Oettermann. En hij was ronduit afgrijselijk, maar vermoedelijk was er niet veel keuze. Hij heeft wel een grote stem, maar ze rammelt langs alle kanten. Hij zet consequent elke noot te laag aan en glijdt dan naar de juiste noot. Zijn laag register klinkt nog redelijk, maar hij zet zoveel druk op de rest van de stem dat hij ook een ongezond vibrato gekweekt heeft. Daar komt dan nog eens bij dat hij lispelt en de combinatie van dit alles maakt dat je na vijf minuten zeeziek bent. Ik kon dan ook de moed niet opbrengen om hem in het tweede bedrijf nog eens te moeten ondergaan.

Maar gelukkig was er ook nog een bariton, in dit geval Zeljko Lucic, voor Ernesto die toonde dat er toch iemand weet wat belcanto betekent. Zijn interventies waren de hoogtepunten van de avond, te beginnen met zijn aria "Si, vincemmo" volgend op het soldatenkoor... hoogst opwindende zangkunst. En het al eerder vermelde duet met Imogene was voor mij zelfs het meest meeslepende moment van de avond.

Publicatie: donderdag 11 maart 2004 @ 19:31
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen