ti guarda dal Grande Inquisitor

Met-cinema 2012-2013

Deze week maakte de Met haar volgend seizoen bekend. Ze voorzien twaalf rechtstreekse uitzendingen in de cinema (ik veronderstel dat Kinepolis ze ook weer gaat projecteren) met niet minder dan vier Verdi-opera's in een overwegend Italiaans programma.

FotoMet The Tempest (10 november) programmeren ze echter ook een hedendaags werk. Thomas Adès, van wie we ooit Powder her face konden zien in Antwerpen, componeerde The Tempest ongeveer tien jaar geleden voor Covent Garden. Net zoals in Londen zal Simon Keenlyside de rol van Prospero zingen. Robert Lepage is de regisseur.

Van de vier Verdi's zijn er twee nieuwe producties. David Alden doet Un ballo in maschera (8 december), met Marcelo Alvarez als Riccardo, Karita Mattila als Amelia en Dmitri Hvorostovsky als Renato. Michael Mayer is verantwoordelijk voor Rigoletto (16 februari). Zeljko Lucic zingt de titelrol, naast de Duca van Piotr Beczala en de Gilda van Diana Damrau. Het Verdi-kwartet wordt vevolledigd met Otello (27 oktober), met Johan Botha en Renée Fleming, en Aida (15 december), met Liudmyla Monastyrska, Roberto Alagna en Olga Borodina.

Wagner krijgt een nieuwe productie van Parsifal (2 maart) in de visie van François Girard. Jonas Kaufmann zingt de titelrol, naast Katarina Dalayman (Kundry), Peter Mattei (Amfortas) en René Pape (Gurnemanz). Les Troyens (5 January) heeft ook Wagneriaanse dimensies en wordt voorgesteld in de productie van Francesca Zambello met Deborah Voigt (Cassandre), Susan Graham (Didon) en Marcello Giordani (Enée).

De openingsproductie is L'Elisir d'amore (13 oktober) in een nieuwe productie van Bartlett Sher met Anna Netrebko and Matthew Polenzani. Nog meer Donizetti is te horen met Maria Stuarda (13 januari) en met Joyce DiDonato in de titelrol. In Zandonai's Francesca da Rimini (16 maart) zingen Eva-Maria Westbroek en Marcello Giordani.

Tenslotte zijn er ook twee pre-19de-eeuwse opera's met Mozarts La clemenza di Tito (1 december), met Giuseppe Filianoti (Tito) en Elina Garanca (Sesto). De laatste voorstelling is Giulio Cesare (27 april) in de productie van David McVicar, bekend van Glyndebourne. David Daniels zal Cesare zingen tegenover de Cleopatra van Natalie Dessay.

Publicatie: zaterdag 25 februari 2012 @ 16:03
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen