ti guarda dal Grande Inquisitor

Götterdämmerung in Kinepolis

De cirkel is rond. De planken van de machine deinen op het einde van Götterdämmerung weer rustig op een neer, net zoals in het begin van Das Rheingold.. De meningen over de productie van Robert Lepage en dan vooral het gebruik van de ingenieuze machine met gekoppelde videobeelden zijn verdeeld. Maar nu de volledige Ring-cyclus klaar is, vind ik het een geslaagde productie die wel verschillende jaren mee kan... en die ik hopelijk eens in levende lijve zal kunnen meemaken.

Foto
foto © Ken Howard

Deborah Voigt heeft haar Brünnhilde gevonden. In de vorige delen kon ze mij maar matig overtuigen, maar als Götterdämmerung-Brünnhilde doet ze wat ze moet doen. Haar liefde voor Siegfried, de verontwaardiging tijdens het bezoek van Waltraute, de vastberadenheid om de ring terug te geven aan de Rijn weet ze goed over te brengen. Haar stem blijft slank klinken, wat in sommige gevallen goed is, maar soms verwacht ik toch iets meer. Ze liet wel een opvallende triller horen in de Gibichungenhal.

Jay Hunter Morris was een nieuwkomer in Siegfried, maar nu was het ook voor hem de eerste keer dat hij de oude Siegfried zong. Hij weet te nuanceren en staat niet constant te brullen, maar ik blijf nog reserves hebben tot ik hem eens echt live gehoord heb. Het duurt heel lang vooraleer zijn stem eindelijk goed zit. Het liefdesduet klonk continu geforceerd en je ziet bijna de hele avond hoe moeilijk het zingen is (wat dan weer één van de nadelen is van al die close-ups). In een interview in Opera News liet hij weten dat de sterfscène zijn favoriete scène is, en die doet hij ook goed net zoals de voorafgaande vertelling.

Foto
foto © Ken Howard

Het probleem van Hans-Peter König is dat hij altijd de rest van de bezetting in zijn schaduw zet, zoals ook zijn Hunding in Die Walküre. Dit is nu de derde keer dat ik zijn Hagen hoor... vorig jaar ook nog in Parijs en hij blijft onevenaarbaar als zwartste bas van het moment. Daar waar het bij Jay Hunter Morris soms moeilijk lijkt, ziet het er bij König altijd zo gemakkelijk uit. Hij opent zijn mond en de schitterendste klanken stromen er moeiteloos uit, zoals overduidelijk was tijdens zijn wake of de scène met Alberich.

Dat er geen kleine rollen bestaan, maar enkel kleine zangers, bewees Waltraud Meier. De rol van Waltraute is misschien wel kort, maar zet een grote Wanger-zangeres als Meier in die rol en het wordt een grote rol. Haar bezorgdheid voor de goden en Brünnhilde zijn van haar gezicht af te lezen. Vocaal zet ze haar uitgebreide expressiemogelijkheden efficiënt in en spat de intensiteit van het scherm. Iain Paterson was een goede Gunther en Wendy Bryn Harmer zong een mooie Gutrune, weliswaar in een ondefineerbare taal.

Publicatie: zondag 12 februari 2012 @ 9:45
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roderick Williams in Buxton

Er was één voorstelling van het Buxton Festival dat het bordje "sold out" gekregen had. Publiekslieveling Roderick Williams en de pianist Iain Burnside lieten gisteren het Pavillion Arts Centre vollopen voor een uitvoering van Schuberts Winterreise.

Liedrecital, 20-7-2018 9:22
0 opmerkingen

Ashley Riches en Katherine Broderick in Buxton

Het liedrecital gisteren was een duo-recital met bas-bariton Ashley Riches en sopraan Katherine Broderick. Aan de piano zat Simon Lepper.

Liedrecital, 19-7-2018 10:16
0 opmerkingen

Tisbe in Buxton

Eén van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen