ti guarda dal Grande Inquisitor

Eine florentinische Tragödie en Gianni Schicchi

Van de drie niet-Puccini-opera's die tijdens het PucciniPlus-festival in Lyon opgevoerd werden, was Eine florentinische Tragödie van Zemlinsky de enige opera die ik al min of meer kende... van de Homoki-productie in de Munt.

Foto
foto © Stofleth

Eine florentinische Tragödie zou qua thema goed kunnen aansluiten bij Il tabarro: een koopman (Simone) betrapt zijn vrouw (Bianca) met haar geliefde (Guido Bardi) en hij vermoordt hem. De opera van Zemlinsky heeft echter een belangrijke ironische ondertoon, waardoor hij even goed bij Gianni Schicchi past. Beide opera's spelen zich uiteraard ook af in Firenze.

Georges Lavaudant heeft Eine florentinische Tragödie geënsceneerd als een intieme kameropera. Er werd een beperkte ruimte gecreëerd tussen hoge muren. In deze woonkamer is het onwaarschijnlijk dat Simone niet van in den beginne zou doorhebben hoe de vork aan de steel zit. Hij duwt Guido verbaal in de hoek om hem na het duel te wurgen.

Zemlinsky heeft bij deze opera een rijke partituur gecomponeerd, waar Wagneriaanse stemmen voor nodig zijn. Martin Winkler is bijna constant aan het woord als Simone. Hij beschikt over een kernige Heldenbariton, die pas op het einde - "Warum hast du mir nicht gesagt, dass du so schön" - een moment van vermoeidheid vertoont. Thomas Piffka beschikt over een stevige tenor om Guido Bardi te tekenen. Gun-Brit Barkmin was een correcte Bianca.

Foto
foto © Stofleth

Voor Gianni Schicchi zijn we ook in een woonkamer, een kamer die gedomineerd wordt door talloze brandkasten. In die brandkasten bewaart Buoso Donati vooral dozen gedroogde spaghetti en blikken pomodori. Het is slechts één voorbeeldje van de inventiviteit die David Pountney aan de dag legt om een wervelende enscenering te maken. De hele Donati-familie bestaat uit typetjes, van de ex-militair Betto over de verwijfde Marco tot Zita met haar looprek vol rozenkransen.

Werner Van Mechelen is onherkenbaar gemaakt als Gianni Schicchi met een valse neus, kaal hoofd en borstelige wenkbrauwen. Hij zingt bijna over de hele lijn een hoogst vermakelijke Schicchi. Alleen projecteren sommige van zijn Buoso-stemmetjes niet echt goed. Benjamin Bernheim, die voorzien was voor Rinuccio, had zich ziek gemeld. In zijn plaats werd Saimir Pirgu ingevlogen. Hij zong de rol eerder al in Parijs en hij maakte een overweldigende impact, veel meer dan in de gigantische Bastille. Ivana Rusko was tenslotte een mooie Lauretta.

Publicatie: dinsdag 7 februari 2012 @ 9:46
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen