ti guarda dal Grande Inquisitor

Anna Caterina Antonacci in de Munt

Dat Anna Caterina Antonacci de status van cultzangeres bereikt heeft, werd duidelijk tijdens het recital dat ze gisteren samen met pianist Donald Sulzen in de Munt bracht. De zaal zat beduidend voller dan gewoonlijk voor een liedrecital, met haar aanhang die niet vertrouwd is met de geplogenheden van een liedrecital en het nodig vond om na elk lied te applaudisseren.

FotoAntonacci leek er zich niet aan te storen, ondanks het feit dat ze wel een programma had samengesteld met een dramaturgische eenheid. De eerste helft had de titel "In stile antico" meegekregen en bestond uit Italiaanse liederen van Monteverdi tot Tosti.

Laat het duidelijk zijn dat Antonacci een schitterende liedzangeres is, die nauwelijks tegen vocaal-technische grenzen stoot en zo elke emotie die ze wil overbrengen ook effectief overbrengt. Het is dan bijvoorbeeld des te spijtiger dat een geniale uitvoering van Respighi's Sopra un aria antica, zwevend tussen recitatief en arioso, vakkundig in de vernieling geapplaudisseerd wordt. Een niet onbelangrijk aspect van een liedrecital is ook de totale sfeer die opgebouwd wordt over verschillende liederen heen. Op dat vlak was het dus een gemiste kans.

Stel je ook het begin van het tweede gedeelte voor, een Frans luik met als titel "Reflets dans l'eau" (naar het gelijknamig lied van Fauré, dat wel aangekondigd stond maar dat ze verving door Au bord de l'eau). Dat luik begon met Venezia van Reynaldo Hahn. Het zijn vijf liederen in Venetiaans dialect die een mooi bruggetje vormde van de Italiaanse liederen naar de liederen van Duparc en Fauré die erna kwamen. In elk Venezia-lied kan Antonacci zich uitleven in het zoeken naar kleuren en timbres, waarbij ze haar volledige kunnen ongeneerd ten dienste stelt van de expressie. Het was een van de hoogtepunten van de avond, waarbij ook een glimp opgevangen werd van Antonacci-het-theaterbeest. Prematuur applaus is bij deze liederen iets minder storend, maar ik ben ervan overtuigd dat het nog beter had kunnen zijn met een gecultiveerd lied-publiek.

Moon River (!) was het enige bisnummer. Het recital werd opgenomen en zal op 23 april te horen zijn op Klara.

Publicatie: donderdag 2 februari 2012 @ 16:43
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen