ti guarda dal Grande Inquisitor

Christine Schäfer in deSingel

Een liedrecital van Christine Schäfer is altijd iets om naar uit te kijken, waardoor mijn verwachtingen altijd hoog gespannen zijn. Ook gisteren bij haar recital in deSingel was dat zo, maar die verwachtingen werden niet helemaal ingelost... alhoewel dat grotendeels te wijten is aan de belabberde pianist die ze meegebracht had. Maar ook Schäfer slaagde er niet in om me te ontroeren of me kippenvel te bezorgen.

FotoChristine Schäfer brengt vaak een opvallend, soms enigszins excentriek, programma. Denk bijvoorbeeld aan haar uitvoering van Winterreise in de Munt. Het is wel standaardrepertoire, maar niet echt gebruikelijk voor lichte sopranen. Of haar recital in Salzburg waar ze een cocktail maakte van Mahler, Bach en Wolf. Haar programma in Antwerpen was redelijk klassiek met Mozart en Schubert en tussendoor liederen van haar geliefde Berg en Webern waarin ze uitblinkt.

Mozarts Ridente la calma zong ze met de frisheid van een Susanna en in de concertaria Misera, dove son kwam al het vuur en de passie van een Fiordiligi naar boven. Dat haar stem echt wel goed zat, bewees ze herhaaldelijk met af en toe een messa di voce, lange trage frases of bijvoorbeeld het onwezenlijk zwevend slot "Erklang die Nacht" uit Bergs Traumgekrönt. De miniatuurtjes van Webern bracht ze met perfecte tekstprojectie en een zangerig Sprechgesang. Bij de Schubert-liederen viel vooral het groepje Wander-und-Mond-Lieder op. In het iconische Der Wanderer an den Mond weet ze de pijnlijke kant van de "Sehnsucht" over te brengen. En toch... toch sloeg de vonk nooit over.

Haar pianist was ene Julien Salemkour. In zijn bio lees ik dat hij assistent is van Daniel Barenboim in Berlijn. Maar het is niet omdat hij wat met een stokje kan zwaaien dat hij ook een goed liedpianist zou zijn. Hij blijft op de achtergrond, neemt nooit initiatief en ik heb hem niet kunnen betrappen op enige affiniteit met het Lied. Neem bijvoorbeeld Schuberts Jäger, ruhe von der Jagd, het tweede van Ellens Gesänge. Bij grote liedpianisten kan je het gevoel krijgen dat Ellen door de ouverture van Der Freischütz loopt. Bij Salemkour is het gewoon een opeenvolging van wat onsamenhangende akkoorden waar geen lijn in te bespeuren valt.

Een enkele keer lijkt hij toch te beseffen dat zijn pianopartij mogelijk toch enig verband zou kunnen hebben met de tekst die erbij staat, zoals zijn begeleiding van "Wenn ein schrecklicher Geier an der Seele nagt" in An den Mond in einer Herbstnacht. Maar dat is maar van korte duur. Het lichtvoetige lied van Delphine klinkt weer als een modderbad van klanken waar Schäfer door moet zingen.

Na aandringen vanwege het publiek, kwamen ze toch met een bisnummer... maar Christine Schäfer gaf toe dat ze "vergeten" waren om bisnummers voor te bereiden en dus hernamen ze Die Nachtigall uit de Sieben frühe Lieder van Berg.

Publicatie: vrijdag 20 januari 2012 @ 19:03
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen