ti guarda dal Grande Inquisitor

Elzbieta Szmytka in de Munt

De Poolse sopraan Elzbieta Szmytka is de laatste tijd wat minder te horen geweest in de Munt. Meest recent waren haar Violetta en Donna Anna, twee vertolkingen die spetterden van de doorleefde dramatiek. Voor haar recital met uitsluitend Poolse liederen, samen met pianist Levente Kende, was die inleving ook in hoge mate aanwezig.

FotoZe begonnen met "Kinderversjes" van Szymanowski (Opus 49). Het zijn miniatuurtjes - twintig liederen, uitgevoerd op pakweg 25 minuten - waar vaak dieren centraal staan... van katten en muizen, over bijen en hommels, tot eksters en biggetjes. Daarnaast ontbreken de slaapliedjes uiteraard ook niet. Szmytka is een boeiende vertolkster, die nog altijd over een zeer gave stem beschikt. De eerste liederen klonken nog wat rauw, maar heel snel was ze opgewarmd en liet een genuanceerd vibrato horen over een perfect homogene stem.

Met drie nocturnes van Chopin werd een brug geslagen naar een tiental van zijn liederen. Szmytka heeft ze in 1999 opgenomen met Martineau. Op die opname horen we vooral een frisse stem met een enigszins naïeve volksliedachtige vertolking. Dat heeft ondertussen plaatsgemaakt voor een rijpere betrokkenheid. Het is Szmytka zoals we haar kennen van haar eerder genoemde operarollen, veel aandacht voor de tekst met interpretatieve diepgang waarbij ze geen concessies moet doen omwille van vocale belemmeringen.

Dat werd des te meer duidelijk in liederen van de mij onbekende Mieczyslaw Karlowicz. Het zijn liederen die af en toe meer naar opera-aria's neigen met iets meer dramatiek en ook een paar hogere noten, die bij Szmytka een mooi glanzende patina hebben.

Publicatie: dinsdag 13 december 2011 @ 18:13
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen