ti guarda dal Grande Inquisitor

Bo Skovhus in Schwarzenberg

Het is al bijna tien jaar geleden dat ik een liedrecital met Bo Skovhus meegemaakt heb en vond het dus tijd om hem nog eens een kans te geven. Zijn vorige optredens waren alles behalve geslaagd en zijn recente Onegin in Amsterdam maakte dat ik met geen al te hoge verwachtingen de Angelika-Kauffmann-Saal binnenstapte voor zijn Schubert-recital met Helmut Deutsch.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Ze begonnen met Der Wanderer an den Mond, wat exemplarisch zou blijken te zijn voor de rest van de avond:

Ich áuf der Érd' am Hím mel dú
Wir wán dern bei den rö-ös (!) ti-ig zú

En zo gaat dat de hele tijd verder, in marstempo met accenten op elk woord en zonder zelfs maar een poging om één lijn legato te zingen in het hele lied. Na de eerste strofe had ik al zin om de zaal uit te stormen.

Twee andere charmante liederen - de lichtvoetige serenade An die Laute en het subtiele Der Jüngling an der Quelle - kregen dezelfde behandeling. In de liefdesverklaring aan Selinde, Stimme der Liebe, glijdt en scoopt hij van noot naar noot. Ook in Wie Ulfru fischt draait zijn frasering vierkant. Voeg daarbij ademteugen die nog luider zijn dan die van Matthias Goerne, een verkrampte houding, een rauwe laagte en andere hese klanken en de ramp was compleet.

Hij eindigde de eerste helft van de avond met het melodrama Abschied von der Erde. Als hij niet zingt en enkel moet spreken, is hij nog verdraagbaar. Dit melodrama was ook het bruggetje naar het deel na de pauze waar hij Mahlers Abschied uit Das Lied von der Erde zou zingen. Het zal duidelijk zijn dat ik al veel eerder mentaal afscheid genomen had van Bo Skovhus...

Publicatie: zondag 4 september 2011 @ 19:32
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen