ti guarda dal Grande Inquisitor

Susan Chilcott in De Munt

De afgelopen week gaf het Muntorkest onder de leiding van zijn gloednieuwe muziekdirecteur Kazushi Ono een aantal uitvoeringen van de tweede symfonie van Mahler; ook volgende week is er nog een uitvoering. In dit concert zingt Susan Chilcott de sopraanpartij, maar tussendoor gaf ze samen met haar pianist Iain Burnside een recital in De Munt.

Het programma bestond voor 90% uit Engels repertoire, wat mij persoonlijk niet echt aanspreekt... Benjamin Britten - de componist waarmee ze in 1994 haar Muntdebuut maakte - mocht uiteraard niet ontbreken en daar begon ze dan ook mee, met de cyclus On This Island.

Wat me wel aanspraak was Coplands cyclus Twelve Poems of Emily Dickinson. Ze heeft deze cyclus twee jaar geleden ook al in Brussel gezongen in de reeks "muziek & poëzie"; toen werd de cyclus aangevuld met nog meer gedichten van Emily Dickinson, die toen schitterend voorgedragen werden door Fiona Shaw. Het is duidelijk dat toen Copland zijn oog liet vallen op The Chariot dat hij dat op muziek moest zetten, het zou later het slotlied worden van de cyclus. Ook in deze voorstelling was dit het hoogtepunt van de cyclus... niet in het minst door Chilcotts prestatie met bijvoorbeeld een hemels zwevende noot op het laatste "eternity". Wetende dat Susan Chilcott een jaar geleden nog een gevecht geleverd heeft tegen borstkanker, krijgen sommige van deze liederen toch een iets andere dimensie.

Na de pauze zong ze een verzameling liederen op teksten van Shakespeare... wat ze voor het gemak Brush up your Shakespeare! als titel gegeven hadden. Het begon met The Compleat Works, een soort "patter song" van de onbekende John Dankworth. Centraal in deze collectie stonden Strauss' Lieder der Ophelia en Berlioz' La Mort d'Ophélie, meteen ook de enige niet Engelstalige werken. De Strauss had ze zonder problemen achterwege mogen laten - naar mijn gevoel heeft ze niet echt een "Strauss-stem" - en in Berlioz vond ik haar Frans ook ondermaats.

Afgezien van de iets minder geslaagde Ophelia-liederen was het op zich wel een mooi recital, maar dat - afgezien misschien van Coplands Dickinson Poems - toch niet echt memorabel was. Het recital zal op 18 oktober uitgezonden worden door Klara en op 17 november door Musique3.

Publicatie: zondag 6 oktober 2002 @ 21:30
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen