ti guarda dal Grande Inquisitor

Acis and Galatea in het PSK

Als er één werk is waar de "nymphs and shepherds"-stijl niet ongepast zou zijn, dan is het Händels pastorale opera Acis and Galatea wel. Maar dat betekent nog niet dat ik dat mooi vind. En spijtig genoeg kreeg ik vanavond iets te veel van die Engelse stijl te horen in het PSK.

Vooral de twee hoofdrollen werkten mateloos op mijn zenuwen. De sopraan Gillian Webster - ooit nog Contessa in de Vlaamse Opera - zong Galatea. Ze deed zoveel moeite om stilistisch juist te klinken dat het zo geforceerd en lelijk klonk dat ik het er zelf bijna van op mijn adem kreeg.

Benjamin Butterfield is uit hetzelfde hout gesneden, maar daar komt nog eens een portie onnauwkeurigheid bij. Zijn aria in het eerste bedrijf "Love in her eyes sits playing" was niet minder dan rampzalig. Voor "Love sounds th'alarm" in het tweede bedrijf had hij precies iets meer gerepeteerd - hij zong die aria ook zonder partituur - en het extra volume kon een en ander maskeren. Maar het kon niet verhullen dat het moeilijk, zo niet onmogelijk, is om op deze manier vocaal expressief te zingen.

Maar gelukkig was er Alan Ewing als Polypheme om de avond nog te redden. Zijn aria "O ruddier than the cherry" toonde aan wat met een echte stem uitgedrukt kan worden... en "Cease to beauty to be suing" - wat haast een cabaletta avant la lettre is - deed me pas echt op het puntje van mijn stoel zitten. Zijn laagste noten mochten misschien nog iets meer resonantie hebben, maar het was zo al indrukwekkend.

Marc Minkowski dirigeerde Les Musiciens du Louvre in zijn typsiche boetseerstijl. De koorpartijen liet hij door de solisten zingen, wat misschien al een experiment is voor de toekomst. In het interview dat vandaag in De Morgen stond, was onder andere te lezen dat hij zich ook aan Bach wil wagen en dat hij - Paul McCreesh achterna - de Passies ook wil uitvoeren met één zanger per partij...

Publicatie: dinsdag 17 februari 2004 @ 22:52
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen