ti guarda dal Grande Inquisitor

Siegfried in Weimar

Siegfried begon weer met een stuk tekst uit "Siegfrieds Tod", maar deze keer was het een mannenstem die door de luidsprekers galmde in plaats van de drie Nornen. Na de uitstekende enscenering van Die Walküre, was die van Siegfried eerder fragmentarisch.

Foto

Michael Schulz behoudt wel de continuïteit met de vorige delen. Zo spelen ook weer kinderen mee, zoals de jonge Siegfried die tijdens de ouverture onder tafel ten huize van Mime een boek leest of later vechtposes aanneemt tegenover de even jonge Hagen... Siegfried met zwaard, Hagen met speer. De blinddoeken van de Wälsungen zijn ook terug via de Wanderer die eerst Mime blinddoekt. Als Mime probeert Siegfried bang te maken, bindt hij hem die blinddoek voor. Uiteraard knoopt Siegfried nadien de blinddoek om zijn pols.

Ook de andere goden blijven meespelen. Zo vergezellen een gehavende Froh en Donner Wotan op zijn zwerftocht. Om een of andere reden, vinden die het nodig om de Waldvogel de nek om te draaien nadat Siegfried de speer van Wotan in stukken gehakt heeft. Ook goden hebben wraakgevoelens als ze die kunnen botvieren op weerloze vogeltjes. Het lot van Erda is niet helemaal duidelijk. Al drie opera's maakt ze letterlijk deel uit van het decor met haar jurk in gordijnstof van het operadoek. Als haar rol uitgespeeld is, trekken Froh en Donner het gordijn naar beneden en bedelven Erda eronder.

De draad van Die Walküre wordt weer opgenomen in de laatste scène. Brünnhilde verschijnt bovenaan die brug, gekleed in de bruidsjurk die ze eerder van Wotan ontvangen heeft. De brug wordt een lange bruidstafel die door Grane gedekt wordt. Terwijl Siegfried en Brünnhilde hun geluk niet op kunnen, stapt de ondertussen volwassen geworden Hagen op de tafel en kijkt neer op dat prille geluk. Je moet je daarbij uiteraard niet afvragen hoe hij voorbij Loges vuur geraakt zou zijn...

De meeste zangers zijn ondertussen bekend. Catherine Foster gaf me weer kippenvel als Brünnhilde met haar stralend warme "Heil dir, Sonne". Renatus Mészár is weer een degelijke Wotan alias Wanderer. En Hidekazu Tsumaya zingt Fafner, vermomd als Jabba the Hutt. Frieder Aurich is een uitstekende Mime.

Stefan Vinke is dan weer wel nieuw als Siegfried. In dat berucht Ring-weekend in Keulen, zong hij ook al de jonge Siegfried. Sindsdien is zijn stem wel homogeen geworden met baritonale fundering. Maar in het derde bedrijf zit hij er volledig door en kan hij enkel nog overleven op wilskracht, met veel gebrul en zwabberende intonatie.

Publicatie: zondag 10 juli 2011 @ 9:25
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen