ti guarda dal Grande Inquisitor

Aida in Antwerpen (2/2)

Vandaag hoorde ik de tweede bezetting van Aida in de Vlaamse Opera, met vier andere zangers in de hoofdrollen. En alhoewel ik de eerste bezetting al niet fameus vond, was deze bezetting al helemaal benedenmaats... op een uitzondering na.

Foto

Het begint al met een problematische Aida. Michele Capalbo is een lyrische sopraan die niets verloren heeft in het spinto-repertoire van Aida. Haar twee aria's, "Ritorna vincitor" en "O patria mia", waren pijnlijk. Ze zit constant haar stem te forceren, waarbij het klinkt alsof er heel veel spanning op haar strot zit met verschillende misthoorneffecten tot gevolg. Het is constant zwoegen om alles gezongen te krijgen.

Mikhail Agafonov moet ook hard werken om Radamès te zingen, maar hij heeft wel het potentieel voor dit repertoire. Maar hij duwt constant langs onder op zijn hoge noten en komt dan vaak ook iets te kort uit. Net zoals Didyk trompettert hij de slotnoot van "Celeste Aida" forte de zaal in, maar in zijn geval klinkt ze zelfs niet mooi. Nu, het is maar één noot... maar als je één keer het magische morendo gehoord hebt dat Verdi daar voorgeschreven heeft, dan is elke andere optie tweede keus.

Susanna Levonen heeft het grote voordeel dat ze Amneris goed geacteerd neerzet, in alle geval veel overtuigender dan Makarova. Maar haar stem is een ramp. Ze heeft een paar goede luide hoge noten, maar dan houdt het ook op. Haar lage noten projecteren niet, en in de recitatiefachtige passages neigt ze te veel naar een Sprechgesang dat ook nauwelijks over de orkestbak geraakt.

Dan blijft enkel nog Werner Van Mechelen over om de boel enigszins te redden. Hij is weliswaar geen echte Verdi-bariton - daarvoor mist hij de heroïsche hoogte - maar is wel zo slim om zijn stem niet te forceren tot iets dat ze niet is, zoals Capalbo doet. Hij geeft daarentegen een intelligente vertolking van Amonasro met het nodige gevoel voor dramatiek en een aantal mooie legato-passages in zijn scène met Aida.

Publicatie: woensdag 6 juli 2011 @ 0:17
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen